آشنایی با تبخال تناسلی و روش های درمان قطعی آن

ما در این بلاگ میخواهیم با استثناد به منابع معتبر مطالبی را که ریشه در مقالات دانشگاهی و معتبر بین المللی دارند بیان کنیم

آشنایی با تبخال تناسلی و روش های درمان قطعی آن

۱۰۶ بازديد

اصولا لازم است بدانید که داشتن رابطه ی جنسی سالم ، شرط داشتن یک زندگی زناشویی موفق است . اما برای داشتن این امر درحقیقت ، توجه به یکسری نکات اساسی امری ضروری است . اینکه آقا و یا خانم ناراحتی ، بیماری و مشکلی برای برقراری ارتباط باهم نداشته باشند . یکی از جمله بیماری هایی که ممکن است زوجین را به خود درگیر کند و از داشتن نزدیکی و رابطه جنسی امتناع کنند ، داشتن تبخال تناسلی می باشد . تبخال تناسلی و درمان تبخال تناسلی مبحثی است که وب سایت رویکا در ادامه به آن اشاره کامل دارد و با رعایت کردن آن به شما نوید یک رابطه ی سالم و زندگی پر از عشق را می دهد .

تبخال تناسلی چیست ؟

 
تبخال تناسلی

 

تبخال تناسلی و روش های درمان آن

تبخال تناسلی و یا به عبارتی هرپس تناسلی با نام علمی Herpes Genital یک عفونت ویروسی از ویروسی با نام هرپس می باشد که دستگاه تناسلی را به خود درگیر می کند . این نوع بیماری مقاربتی به STD معروف است که ایجاد زخم های هرپسی بسیار دردناک در ناحیه ی تناسلی می کند . معمولا این زخم ها به صورت تاول های بزرگ و آبدار هستند که در صورت پاره شدن به راحتی مایعات از آن ها خارج می شود .

بنابراین پیش از این در مبحث دانستنی های رویکا به تبخال لب و انواع آن اشاره کردیم . حال برای مرور دوباره یکبار دیگر برایتان شرح می دهیم که ویروس هرپس به ۲ نوع هرپس ۱ و هرپس ۲ تقسیم بندی می شود .  هرپس ۱ از قسمت کمر به بالا را آلوده می کند که بیشتر ناحیه ی صورت را درگیر می کند و ویروس هرپس ۲ از قسمت کمر به پایین و بیشتر ناحیه ی دستگاه تناسلی را دچار عفونت می کند .

 

دوره مبتلا شدن به تبخال تناسلی در مجموع بین ۲ روز الی ۲۲ روز می باشد و این مدت به چگونگی رسیدگی ، درمان تبخال تناسلی و تمیز نگه داشتن محل عفونت بستگی دارد . البته در همین راستا نیز ناگفته نماند ، زمانی که به ویروس هرپس آلوده می شوید ، بعد از بهبود هم هنوز ویروس در بدن شما وجود دارد که با عوامل مختلف از جمله استرس ، ترس ، تغییرات هورمونی و غیره دوباره فعال شده و نمایان می شود . در ادامه به چگونگی مبارزه و خلاص شدن از شر ویروس هرپس ، علائم ویروس و روش های درمانی آن اشاره خواهیم کرد .

 

 

علل تبخال تناسلی

 

معمولا لازم است بدانید که تبخال تناسلی بین رنج سنی ۱۴ سال تا ۵۰ سال رخ می دهد . ویروس هرپس تناسلی از طریق غشاهای مخاطی که لایه های سلولی هستند و به حفظ رطوبت ناحیه هایی از قبیل دستگاه تناسلی ، دستگاه گوارشی ، دهان ، بینی و غیره کمک می کنند ، وارد بدن می شود و خود را درمیان سلول های شما قرار می دهد و شروع به تکثیر می کند . سپس ویروس های حاصل با محیط خود سازگار می شوند و از مواد موجود در آن تغذیه می کنند .

 بنابراین هرچه تکثیر و پیشرفت ویروس در بدن بیشتر شود ، درمان آن به مراتب سخت تر است . هنگامی که فرد به ویروس هرپس آلوده می شود ، این ویروس در مایعات بدن او موجود است که از طریق :

  • ترشحات واژن
  •  مایع منی
  • بزاق
  • رابطه ی جنسی دهانی

و غیره به فرد سالم منتقل می شود و او را نیز درگیر می کند . همواره باید توجه به این نکته داشته باشید ، درست از زمانی که ویروس هرپس وارد بدن می شود و فرد به تبخال تناسلی دچار می شود ، تا زمانی که تاول ها بهبود نیابند و پوست سالم جایگزین آن نشود ، انتقال از فرد بیمار به فرد سالم وجود دارد .

 

 

علائم تبخال تناسلی

 اصولا علائم تبخال تناسلی باید در ظرف ۲ روز اول پس از شیوع نمایان شوند . اما گاهی ممکن است که تا ۳۰ روز این علائم نهفته باشد و بعد از ۳۰ روز ظاهر شود . از جمله علائم که در مردان ظاهر می شود عبارتند از تاول در آلت تناسلی ، بیضه و یا باسن . و از جمله علائمی که در خانم ها نمایان می شود تشکیل تاول در اطراف یا نزدیک واژن ، مقعد و باسن می باشند .

در همین راستا نیز از دیگر علایم مشترک در هر دو گروه می توان به این موارد اشاره کرد :

حتی چنانچه لب شما تبخال داشته باشد و در معرض تماس با نواحی تناسلی قرار گیرد به راحتی ویروس را به این نواحی منتقل می کند . حتی بالعکس این قضیه موجود است که هرپس تناسلی می تواند ایجاد تاول روی لب و دهان شما کند .
از جمله علائم قبل از پدیدار شدن تاول و زخم ، خارش ، سوزن سوزن شدن و سوزش فراوان در ناحیه ی تاول است .
چنانچه تاول ها پدیدار شوند ممکن است به آن فشار وارد شده و مایعات از آن خارج شود .
در ظرف کمتر از ۱ هفته پس از ورود ویروس به بدن و شیوع آن ، پوسته ای روی زخم تشکیل شده پدیدار می شود .
در اثر ورود هرپس تناسلی به بدن ، غدد لنفاوی متورم می شود . این غدد با عفونت و التهاب موجود در بدن مقابله می کند .

 

اثر تبخال تناسلی در نوزادان

 

در مجموع می توان اشاره کرد که چنانچه به عفونت هرپس تناسلی مبتلا شده باشید ، ویروس از طریق زایمان واژینال از مادر به کودک منتقل می شود . و ایجاد زخم هایی بر روی نواحی صورت ، بدن و دستگاه تناسلی نوزاد می کند . حتی امکان دارد نوزاد ، این ویروس را با خود تا آخر عمر حمل کند .
بنابراین نوزادانی که با تبخال تناسلی متولد می شوند ، با عوارض زیر روبرو می شوند :
  • نابینایی 
  • ضربه مغزی
  • در مواقع شدیدتر مرگ

چرا که بدن نوزاد اصلا سیستم ایمنی تکامل یافته ای ندارد و با ویروس نمی تواند مقابله کند . در نهایت توانایی تحمل هیچ نوع بیماری را نداشته و واکنش منفی نشان می دهد . بنابراین پیش از تولد نوزاد خود حتما با پزشک مشورت کنید و از نداشتن تبخال تناسلی مطمئن شوید . پزشک به شما دارو و درمان مناسبی را پیشنهاد می کند که از آسیب به جنین جلوگیری شود . چنانچه تبخال شما درمان نشد ، پزشک روش جایگزین را انجام می دهد . یعنی انجام سزارین به جای زایمان طبیعی .

 

چگونگی واگیری مجدد تبخال تناسلی


معمولا لازم است توجه داشته باشید که خیلی از افراد پس از ابتلا به ویروس هرپس تصور می کنند که بعد از ۲ هفته ویروس بدنشان را ترک می کند . اما این نکته بسیار مهم و حائز اهمیت است که بدانید ویروس هیچگاه بدن شما را ترک نمی کند . چرا که بعد از اولین ابتلا ویروس از سلول های پوستی شما به سلول های عصبی منتقل می شود و به هیچ عنوان آن جا را ترک نمی کند . اما برایتان این سوال پیش می آید که پس چگونه پس از درمان به طور کامل محو می شود ؟

در همین راستا می توان اشاره کرد ، اصل ماجرا اینجاست که ویروس بدن شما را ترک نمی کند بلکه برای مدتی به صورت نهفته در بدن شما نمایان نمی شود . ولی این به این معنی نیست که برای همیشه بدن شما را ترک کرده باشد . به محض اینکه عوامل زیر را تجربه کند دوباره فعال می شود :

  • عمل جراحی 
  • ترس
  • عادت ماهیانه 
  • تب
  • بیماری
  • استرس
  • قرار گرفتن به مدت طولانی در معرض نور خورشید











 

خواص پسته کوهی و مضراتی که در صورت مصرف بد خواهد داشت

پسته کوهی یا بنه، پسته مخصوصی است که در برخی نواحی کشورمان دیده می شود. ارتفاع درخت پسته کوهی تا ۷ یا ۹ متر نیز رسیده است. میوه پسته کوهی به صورت شفت است، مغز آن روغنی است و به صورت تخمه مصرف می شود با این تفاوت که پوسته سخت آن باعث آسیب به دندان می شود.

پسته کوهی

 

پوسته بیرونی این میوه، در جوانی سبز رنگ و قسمتی از آن قرمز رنگ است و به صورت نیمه رسیده در اردیبهشت ماه برداشت می شود. از درختان پسته کوهی نوعی صمغ طبیعی که به سقر معروف است. پسته کوهی یا بنه، رنگ سبز تیره دارد و کروی شکل است. خواص پسته کوهی تقریبا با پسته آجیل برابر است. مغز آن نیز شبیه مغز پسته ولی کوچکتر است. پسته کوهی با پسته های آجیلی تقریبا خاصیتی مشابه دارد.

علائم تبخال

عوامل محرک تبخال لب و دهان

  • استرس و تنش های فیزیکی
  • استرس عاطفی مداوم یا اضطراب بیش از یک هفته
  • گرما و سرمای بیش از حد
  • قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش
  • تغییرات هورمونی مثلا تغییرات ناشی از قاعدگی
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.