دانستنی های عفونت ادراری

ما در این بلاگ میخواهیم با استثناد به منابع معتبر مطالبی را که ریشه در مقالات دانشگاهی و معتبر بین المللی دارند بیان کنیم

دانستنی های عفونت ادراری

۸۲ بازديد

عفونت ادراری چیست ؟

یطور کلی ، واژه عفونت از وجود نوعی اختلال در بدن خبر می دهد ، در واقع عفونت مجاری ادراری (UTI) ، عفونت در هر قسمت از سیستم ادراری شما از جمله کلیه ها ، حالب ها ، مثانه و مجرای ادرار می باشد . بهتر است بدانید که بیشتر عفونت ها شامل : دستگاه ادراری تحتانی، مثانه و مجرای ادرار هستند .
برای آگاهی بیشتر با ما همراه باشید .

عفونت ادراری

زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به عفونت ادراری قرار دارند. عفونت محدود به مثانه می تواند دردناک و آزار دهنده باشد. با این حال ، در صورت گسترش عفونت ادراری به کلیه ها ، عواقب جدی ایجاد می شود و سلامتی شما را به خطر می اندازد . پزشکان به طور معمول عفونت های دستگاه ادراری را با آنتی بیوتیک درمان می کنند ، اما می توانید در مرحله اول برای کاهش احتمال ابتلا به UTI اقداماتی را انجام دهید. در این بخش از مقاله آتیناک با ما همراه باشید تا با علائم و نحوه درمان این بیماری بیشتر آشنا شوید . 

علائم و نشانه های رایج عفونت ادراری

در حقیقت این نوع عفونت ؛ دارای نشانه هایی است که باعث اذیت و ناراحتی فرد می شود ، اما لازم به ذکر است که عفونت های ادراری همیشه علائم و نشانه هایی ایجاد نمی کنند ، اما در مواردی که گاهی اوقات ایجاد می شوند ممکن است شامل علائم زیر باشند:

ادراری که قرمز ، صورتی روشن یا کولا رنگی به نظر می رسد – نشانه ای از خون در ادرار است .

  • ادرار با بوی شدید
  • درد لگن ، در زنان به ویژه در مرکز لگن و اطراف ناحیه استخوان شرمگاه
  • اصرار شدید و مداوم برای دفع ادرار
  • احساس سوزش هنگام ادرار کردن
  • دفع ادرار به مقدار کم و مکرر 
  • ادراری که ابری به نظر می رسد .

درمجموع UTI ممکن است در بزرگسالان مسن دیگر موارد نادیده گرفته شود و یا اشتباه گرفته شود . همچنین بهتر است این نکته را در نظر داشته باشید که احتمال دارد با تکرر ادرار هم مواجهه شوید .

دلایل اصلی عفونت ادراری

در واقع ؛ علل و دلایل بسیاری ممکن است در این نوع عفونت نقش داشته باشد ، در اینصورت ، طبق گفته پزشکان دلیل اصلی عفونت ادراری زمانی مشخص می شود که زنان هنگام رفتن به دستشویی و خشک کردن توسط دستمال از جلو به سمت عقب می کشند که باعث ایجاد عفونت می شود . مجرای ادرار ( لوله ای که از مثانه به سمت خارج بدن بدن می کند ) نزدیک به مقعد است .
باکتری های روده بزرگ ، مانند E. coli ، گاهی اوقات می توانند از مقعد خارج شده و وارد مجرای ادرار شوند . بدین ترتیب ، از آنجایی که آنها می توانند تا مثانه شما حرکت کنند و اگر عفونت درمان نشود ، می توانند کلیه های شما را نیز آلوده کنند . توجه داشته باشید که مجرای ادرار در زنان کوتاه تر از مردان است . این امر در حقیقت ؛ دسترسی راحت به مثانه را برای باکتری ها آسان می کند . حتی داشتن رابطه جنسی می تواند باکتری ها را در دستگاه ادراری شما نیز وارد کند.

دراینصورت ؛ برخی از زنان به دلیل ژن های خود بیشتر به عفونت ادراری مبتلا می شوند . شکل مجاری ادراری آنها باعث می شود دیگران آلوده شوند . بدانید که زنان مبتلا به دیابت ممکن است در معرض خطر بیشتری قرار بگیرند زیرا سیستم ایمنی ضعیف آنها باعث می شود توانایی مبارزه با عفونت ها کمتر شود. سایر شرایطی که می تواند خطر شما را افزایش دهد شامل تغییرات هورمونی ، مولتیپل اسکلروزیس و هر چیزی که بر جریان ادرار تأثیر می گذارد ، مانند سنگ کلیه ، سکته مغزی و آسیب نخاعی .

 

 

 

نحوه تشخیص UTI

در این مواقع ، باید دقت نمائید ، اگر مدتی است که به عفونت ادراری مشکوک هستید و برخی از علائم آن را دارید بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا با تشخیص علت آن به درمان بپردازد .  معمولا پزشک علائم شما را بررسی کرده و معاینه فیزیکی می کند. برای تأیید تشخیص عفونت ادراری ، پزشک باید ادرار شما را از نظر میکروب آزمایش کند.

در حالت کلی ، نمونه ادراری که به پزشک خود می دهید باید یک نمونه صید تمیز باشد . این بدان معناست که نمونه ادرار در وسط جریان ادرار شما جمع می شود ، نه در ابتدا . این کمک می کند تا از جمع آوری باکتری ها یا مخمر از پوست خود ، که می تواند نمونه را آلوده کند ، جلوگیری کنید. دکتر به شما توضیح می دهد که چگونه یک صید سالم را بدست آورید .

همچنین هنگام آزمایش نمونه ، پزشک شما به دنبال تعداد زیادی گلبول سفید در ادرار شما خواهد بود . این نیز می تواند نشان دهنده عفونت باشد . حتی پزشک کشت ادرار را برای آزمایش باکتری یا قارچ انجام می دهد . این فرهنگ می تواند به شناسایی علت عفونت کمک کند. همچنین می تواند به پزشک کمک کند تا انتخاب کند که کدام روش درمانی مناسب شما می باشد . نهایتا در صورت مشکوک بودن به ویروس ، ممکن است نیاز به انجام آزمایشات ویژه باشد. ویروس ها از علل نادر عفونت ادراری هستند اما در افرادی که پیوند اعضا انجام داده اند یا بیماری های دیگری دارند که سیستم ایمنی بدن آنها را ضعیف می کند ، دیده می شود .

 

  • عفونت ادراری دستگاه فوقانی

بطور معمول ،  اگر پزشک شما مشکوک به عفونت ادراری دستگاه فوقانی باشد ، ممکن است لازم باشد علاوه بر آزمایش ادرار ، آزمایش کامل خون (CBC) و کشت خون را نیز انجام دهد. کشت خون می تواند اطمینان حاصل کند که عفونت شما به جریان خون منتقل نشده است .

 

  •  UTI های مکرر

دقت نمائید که اگر به عود ادراری مکرر مبتلا باشید ، پزشک همچنین ممکن است بخواهد ناهنجاری یا انسداد در دستگاه ادراری شما را بررسی کند. برخی از آزمایشات برای این موارد عبارتند از:

  • سونوگرافی: که در آن یک دستگاه به نام مبدل است که بیش از شکم خود را به تصویب رساند. مبدل با استفاده از امواج فراصوت تصویری از اندام های دستگاه ادراری شما ایجاد می کند که روی مانیتور نمایش داده می شود .
  • یک pyelogram داخل وریدی (IVP) : که شامل تزریق رنگی به بدن است که از طریق دستگاه ادراری شما عبور می کند و عکس برداری از شکم شما با اشعه ایکس انجام می شود. این رنگ دستگاه ادراری شما را بر روی تصویر اشعه ایکس برجسته می کند .
  • سیستوسکوپی : که با استفاده از یک دوربین کوچک است که از طریق مجرای ادرار خود را و تا وارد مثانه خود را به داخل مثانه خود را ببینید. در طی سیستوسکوپی ، پزشک ممکن است تکه کوچکی از بافت مثانه را برداشته و آن را آزمایش کند تا التهاب مثانه یا سرطان را به عنوان علت علائم شما رد کند .
  • توموگرافی کامپیوتری (CT):  دراینصورت ، اسکن تصاویر دقیق تری از سیستم ادراری خود را می دهد .

  

نحوه درمان UTI

دراین حالت ؛ پس از تشخیص عفونت ادراری و همچنین علت آن ، مرحله بعدی نحوه درمان مناسب آن است . قائدتا درمان UTI بستگی به علت آن دارد و پزشک شما از نتایج آزمایش استفاده شده برای تأیید تشخیص می تواند ارگانیسم ایجاد کننده عفونت را تشخیص دهد . در بیشتر موارد ، علت آن وجود باکتری است و عفونت ادراری ناشی از باکتری با آنتی بیوتیک درمان می شود .

حتی در بعضی موارد ، ویروس ها یا قارچ ها علت ایجاد این نوع عفونت هستند . UTI ویروسی با داروهایی به نام ضد ویروس درمان می شود. اغلب ، cidofovir ضد ویروسی گزینه ای برای درمان عفونت های رحمی ویروسی است . UTI های قارچی با داروهایی به نام ضد قارچ درمان می شوند.

عوامل ایجاد کننده عفونت ادراری

  1. رابطه ی جنسی باعث میشود که میکروبها از کانال واژن به داخل مجرای ادرار برسند. راه حل: همیشه قبل و بعد از رابطه جنسی ادرار کنید
  2. شستن اندام های تناسلی از عقب به جلو بعد از مدفوع کردن موجب وارد شدن باکتری های مزاحم به دستگاه ادراری میشود. راه حل: همیشه خودتان را از جلو به عقب بشورید و با شست و شوی روزانه همیشه واژن و مقعد را تمیز نگه دارید.
  3. پوشیدن شلوارهای تنگ یا لباس زیری که از پلی استر یا دیگر فیبرهای مصنوعی ساخته شده باشد بعنوان یک انکوباتور برای باکتری های پاتوژن عمل میکند. راه حل: بگذارید آن منطقه آزاد باشد و لباس های زیر پنبه ای بپوشید.
سالم زیبا
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.