خاصیت شگفت انگیز ترنجبین و تاثیرات فوق العاده آن

ما در این بلاگ میخواهیم با استثناد به منابع معتبر مطالبی را که ریشه در مقالات دانشگاهی و معتبر بین المللی دارند بیان کنیم

خاصیت شگفت انگیز ترنجبین و تاثیرات فوق العاده آن

۱۱۲ بازديد

همواره در پزشکی کهن ، دارو ها از گیاهان به دست می آمده و مدت ها از آن استفاده می کردند . اما با پیشرفت علم ، داروهای گیاهی جایشان را به داروهای شیمیایی دادند . اما امروزه مردم با شناخت برخی عوارض حاصل از داروهای شیمیایی و آشنایی با خواص دارویی گیاهان دوباره روی به مصرف آن ها آورده اند . در اصل لازم است بدانید که گیاهان دارویی فراوانی پیرامون ما وجود دارد که در بخش دانستنی های رویکا به آن ها اشاره کامل کردیم . اکنون در این مقاله یکی دیگر از گیاهان دارویی با نام ترنجبین را که مطمئنا نام آن را شنیده اید و یا از آن استفاده کرده اید خدمتتان معرفی می کنیم . با ما تا انتهای مقاله همراه باشید تا با خواص ترنجبین و موارد درمانی آن به طور کامل آشنا شوید .

 

 

خواص ترنجبین و تاثیرات چشمگیر آن برای سلامتی

 

 ترنجبین

 

بطور کلی ترنجبین با نام علمی Alhagi maurorum و یا به عبارتی ترانگبین که به معنی عسل تر است درحقیقت شیرابه‌های برگ و ساقه‌های گیاه خارشتر است که از نظر خواص ملین بوده و جوشانده آن برای سرفه و درد سینه کاملا مفید و بی نظیر است . خارشتر گیاهی است پایا از خانواده باقلائیان (Papilionaceae یا Fabaceae) از زیرخانواده باقالی‌ها (Faboideae) و یکی از بنشن‌ها به ‌شمار میرود . حقیقتا نام دیگر آن علف ترنجبین است . میوه این خانواده ناشکوفا است . ادرارآور و ضد سیاه‌ سرفه و تب و لرز است .

در اصل ترنجبین که میوه ی گیاه خارشتر است ، ماده‌ای است شیرین که طبعی گرم دارد و در فصل گرما و در اواخر تابستان ، شب ها به صورت شبنم روی گیاه حاج یا خاربز یا خارشتر می‌نشیند که روستاییان محل صبح های زود قبل از طلوع آفتاب آنرا جمع آوری می کنند . در یک بررسی که توسط مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان انجام شد ، مشاهده شد که این شیرابه ‌های قندی در نتیجه عمل حشره‌ای به‌طور طبیعی و با ایجاد شکاف به خارج تراوش می‌شود . این گیاه در شوره‌زارهای ایران ، عربستان ، صحرای سینا ، سوریه و هند و پاکستان تا ارتفاع ۴۰۰ متری از سطح دریا می‌روید .

 


خواص دارویی و درمانی ترنجبین

اصولا خواص ترنجبین بسیار فراوان و بینظیر است و می توان گفت که در یک مقاله نمیگنجد . شاید به جرات می توان گفت این ماده درمان همه نوع دردهاست و مصرف آن بسیار توصیه می شود و برای تمام سنین مورد استفاده قرار می گیرد . خوردن ترنجبین با کره برای باز کردن ادرار (در مواردی که ترشح ادرار بند می آید) مفید است . همچنین مصرف مخلوط ترنجبین با آب پنیر باعث خارج شدن اخلاط سوخته بدن می‌شود همچنین ترکیب ترنجبین با ماء الشعیر برای دفع اخلاط گرم مفید است . ترنجبین گاهی جهت شیرین کردن جوشانده گیاهی استفاده می‌شود که معمولاً اگر به همراه فلوس استفاده شود و خاصیت عفونت زدایی دارد .

 

در ادامه مبحث ، به بررسی مهمترین خواص ترنجبین برای سلامت افراد می پردازیم :

 

  • خواص ضد میکروبی ترنجبین

همواره اکثرا مطلع هستیم که گیاهان دارویی و داروهایی که از آن ها تهیه می شوند ، هنوز هم طرفداران فراوانی در سطح جهان دارند . در همین راستا ، طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی امروز بیش از ۸۰% مردم جهان برای درمان بیماری ها هنوز از داروهای گیاهی استفاده می کنند . تقریباً یک چهارم داروهای تهیه شده دنیا دارای منشأ گیاهی هستند و یا مستقیماً از گیاهان تهیه شده اند . و یا بر اساس ترکیبات گیاهی سنتز شده اند . ترکیبات  گیاهان دارویی شامل آلکالوئیدها ، فلاونوئیدها ، گلوکوزیدها ، ساپونین ها ، تانن ها ، مواد معطر، ترپنها ، روغن های چرب ، موسیلاژها یا لعاب ها ، هورمون های گیاهی و ضدعفونی کننده های گیاهی هستند .

بنابراین یکی از ویژگی های گیاهانی نظیر ترنجبین ، مورینگا ، سرخارگل و پنیرک  خاصیت ضد میکروبی آن ها می باشد . عوامل مختلفی بر مراومت میکروب ها در ماده غذایی تأثیرگذار هستند که می توان به دو دسته عوامل داخلی یا ویژگی های خود ماده غذایی نظیر ساختار ماده غذایی ، پروتئین ، کربوهیدرات ، نمک و دیگر ترکیبات و عوامل خارجی نظیر دما ، نور، ترکیب هوای اطراف ماده غذایی و نوع بسته بندی اشاره کرد .

در مجموع همانطور که در قسمت بالاتر به آن اشاره کردیم ترنجبین دارای خواص ضد باکتری می باشد که در جوشانده های گیاهی کاربرد فراوان دارد . در صورتی که این ماده با فلوس که گیاهی است که به صورت خودرو در مناطق گرمسیر رشد می کند ، استفاده شود خاصیت عفونت زایی آن چند برابر می شود . همچنین ترنجبین یکی از پرکاربرد ترین دارو های گیاهی برای درمان بیمارانی است که همیشه از بیماری های انگلی رنج می برند زیرا در ترنجبین ماده ای به نام سانتونین وجود دارد که یکی از قوی ترین مواد برای از ببن بردن انگل ها و کرم ها می باشد . 

 

  • تسکین سرفه با خواص ترنجبین 


در حالت عادی : سرفه ، سینه درد ، بیماری های ریوی و آسم از جمله مشکلات تنفسی شایع می باشند . برخی از سرفه‌ ها نیز در اثر آلرژی به مواد خاصی مانند گرده‌های گیاهان یا مواد شیمیایی پیش می‌ آیند . گاهی به دلیل سرماخوردگی و گاهی هم عفونت اتفاق می افتد . به خصوص در این روز‌های سرد زمستانی ، سرماخوردگی و به دنبال آن سرفه‌های مکرر اجتناب ناپذیر است . صد البته اگر دچار سرفه‌های مکرر شدیم باید به دکتر مراجعه و دارودرمانی کنیم . ولی نباید از نسخه‌های مادربزرگ هایمان هم غافل شویم . زیرا نسخه‌هایی که برای قرن ‌های قدیم نیز تجویز شده است ، معجزه چشمگیری کرده است.

بله کاملا درست است . این نسخه ها حاکی از آن است که گیاهان نقش بزرگی در درمان بیماری ها دارند . گیاهانی از قبیل پرسیاوشان ، ترنجبین ، آویشن ، سیر ، عسل و حتی سرکه سیب می توانند در درمان بیماری های تنفسی و سرفه معجزه کنند . علاوه بر درمان سرفه ، ترنجبین برای تسکین عطش و تب نیز تاثیرگذار است .

 

  • درمان مشکلات گوارشی با فواید ترنجبین

 

در نهایت یکی از بزرگترین مشکلات گوارشی در افراد ، دیر هضم شدن مواد غذایی است . بنابراین به یک نرم کننده ی روده نیاز دارید تا مواد غذایی را به درستی هضم و دفع کنند . معمولا هضم نادرست غذا با ناراحتی های گوارشی از جمله نفخ ، سوزش معده ، دردهای شکمی ، تهوع و استفراغ همراه است . اما در این صورت لازم نیست تا بلافاصله به سمت داروخانه ها و داروهای شیمیایی بروید ، زیرا بعضی از گیاهان نیز موجود است که تاثیرات عالی بر بهبود این ناراحتی ها دارند . از جمله این گیاهان می توان به نعناع ، عرق نعناع ، رازیانه ، شیرین بیان و ترنجبین اشاره کرد .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خواص بابا آدم برای سلامتی

1-تنظیم فشار خون

این گیاه سرشار از پتاسیم است و یک وازودیلاتور (منبسط کننده ی رگ) است که با آرام کردن رگهای خونی به کاهش تنش در سیستم قلبی عروقی منجر میشود، درنتیجه به جلوگیری از آترواسکلروز (تصلب شرایین)، حمله ی قلبی و سکته ی مغزی کمک میکند.

2-کمک به هضم

شناخته شده ترین استفاده از باباآدم، کمک به هضم غذا است. محتوای فیبر بالای این گیاه موجب تحریک سیستم گوارشی و حرکت سریعتر و راحتتر غذا در روده میشود، درنتیجه یبوست را تسکین میدهد، از نفخ، گرفتگی و زخم معده جلوگیری میکند. اینولین، نوع خاصی از فیبر محلول و پروبیوتیک است که در ریشه ی باباآدم یافت میشود و قادر است التهاب را کاهش دهد و بسیاری از باکتری های مضر که میتوانند موجب اسهال و مشکلات گوارش شوند را از بین ببرد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.