هرچیزی که لازم است درمورد زانو درد بدانید .

ما در این بلاگ میخواهیم با استثناد به منابع معتبر مطالبی را که ریشه در مقالات دانشگاهی و معتبر بین المللی دارند بیان کنیم

هرچیزی که لازم است درمورد زانو درد بدانید .

۸۶ بازديد

یکی از بیماری های شایعی که مفاصل زانو را درگیر می کند و باعث ایجاد درد در زانو می شود . باید دراین ماقع آگاهی کافی داشته باشید که درد زانو ، ممکن است علت های متفاوتی داشته باشد اما گاهی اوقات نیز در نتیجه آسیب دیدگی همانند پارگی رباط یا پارگی غضروف و یا شرایط پزشکی ، از جمله : آرتروز ، نقرس و عفونت ممکن است ایجاد شود .

 زانو درد چیست 

زانو درد

بهتر است بدانید که برخی از انواع زانو درد ممکن است با مراقبت و محافظت از زانو ، زود درمان شود ، در همین راستا ، فیزیوتراپی و زانوبند نیز می تواند به تسکین درد زانو کمک کنند اما در برخی موارد دیگر که درد شدید و کلافه کننده است ، ممکن است برای درمان درد زانو و بهبود علائم به جراحی نیاز داشته باشید . در ادامه با ما همراه باشید تا با علل و انواع آن ، بیشتر آشنا شوید .

 

 علائم زانو درد

شایان ذکر است که ، زانو درد شدید علائم و نشانه هایی دارد اما محل و شدت درد زانو بسته به علت آن ممکن است ، متفاوت باشد. علائم و نشانه هایی که گاهی اوقات با درد زانو همراه هستند عبارتند از:

  • ضعف یا بی ثباتی در زانو
  • سر و صدا کردن زانو
  • ناتوانی در راست کردن کامل زانو
  • تورم و سفتی زانو
  • قرمزی و گرما در ناحیه زانو

 

 

علت اصلی زانو درد

در واقع ،  درد زانو می تواند علائم خاص خود را داشته باشد . درد زانو می تواند علل مختلفی از جمله آسیب دیدگی ، مشکلات مکانیکی ، انواع آرتروز و سایر مشکلات دیگر داشته باشد .
بنابراین ، از دیگر علل درد زانو می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • مینیسک پاره شده
  • صدمات مربوط به زانو
  • رباط صلیبی قدامی

در نتیجه , آسیب دیدگی زانو می تواند بر روی هر یک از رباط ها ، تاندون ها یا کیسه های پر از مایع که مفصل زانو را احاطه کرده اند و همچنین استخوان ها ، غضروف ها و رباط هایی که مفصل خود را تشکیل می دهند ، تأثیر بگذارد .

 

* آسیب های شایع دیگرک


  • شکستگی استخوان های زانو : در این نوع شکستگی از جمله : سر زانو (کشکک) ، در هنگام برخورد یا زمین خوردن وسیله نقلیه موتوری می توانند شکسته شوند. افرادی که در اثر پوکی استخوان ، استخوان هایشان ضعیف شده است ، گاهی اوقات می توانند شکستگی زانو را به راحتی انجام دهند .
  • مینیسک پاره شده : مینیسک از غضروف های لاستیکی سخت و محکم تشکیل شده و به عنوان یک کمک فنر بین استخوان ران و استخوان ران شما عمل می کند . در صورت تحمل وزن روی زانوی خود ، ناگهان می تواند پاره شود .
  • تاندینیت کشککک : تاندینیت تحریک و التهاب یک یا چند تاندون است، بافتهای ضخیم و رشته ای که عضلات را به استخوان می چسباند. دونده ها ، اسکی بازان ، دوچرخه سواران و افرادی که در ورزش ها و فعالیت های پرشی شرکت می کنند ممکن است در تاندون کشکک دچار التهاب شوند که عضله چهار سر ران جلوی ران را به استخوان استخوان ران متصل می کند .
  • آسیب ACL : در واقع ، آسیب ACL پارگی رباط صلیبی قدامی (ACL) است، یکی از چهار رباطی که استخوان ران شما را به استخوان ران متصل می کند. آسیب ACL به ویژه در افرادی که بسکتبال ، فوتبال یا ورزش های دیگری بازی می کنند و نیاز به تغییر ناگهانی جهت دارند ، شایع است .
  • بورسیت زانو : دقت داشته باشید که برخی از آسیب های زانو باعث التهاب در بورس ها می شوند ، کیسه های کوچک مایعی که در خارج از مفصل زانوی شما بالشتک قرار می گیرند ، به طوری که تاندون ها و رباط ها به آرامی بر روی مفصل سر می خورند .

 

* مشکلات مکانیکی

بطور معمول ؛ برخی از مشکلات مکانیکی که می توانند باعث درد زانو شوند عبارتند از:

  • سندرم باند ایلیوتیبیا : این حالت زمانی اتفاق می افتد که نوار محکم بافتی که از قسمت خارجی مفصل ران شما به سمت خارج از زانوی شما گسترش می یابد (باند ایلیوتیبیال) آنقدر محکم شود که به قسمت خارجی استخوان ران شما مالیده شود. دوندگان مسافت و دوچرخه سواران به ویژه به سندرم باند ایلیوتیبیال ،  به این نوع حساس هستند .
  • بدن شل: گاهی اوقات،  آسیب دیدگی یا تحلیل رفتن استخوان یا غضروف می تواند باعث شکسته شدن قطعه ای از استخوان یا غضروف شود و در فضای مفصل شناور شود. این ممکن است مشکلی ایجاد نکند ، مگر اینکه بدن شل در حرکت مفصل زانو تداخل ایجاد کند ، در این حالت اثر چیزی شبیه مداد است که در لولای درب گیر می کند .
  • کاسه زانو دررفته : این اتفاق زمانی رخ می دهد که استخوان مثلثی (کشکک) که قسمت جلوی زانوی شما را پوشانده است ، از محل خارج شود ، معمولاً به سمت خارج از زانوی شما قرار دارد. در برخی موارد ، ممکن است کاسه زانو جابجا شده باقی بماند و شما می توانید دررفتگی را ببینید .
  • درد لگن یا درد پا : اگر احساس درد در مفصل ران یا پا دارید ، ممکن است نحوه راه رفتن را برای حفظ این مفاصل دردناک تغییر دهید. اما این تغییر در راه رفتن می تواند فشار بیشتری را بر روی مفصل زانوی شما وارد کند. در برخی موارد ، مشکلات در مفصل ران یا پا می تواند باعث درد زانو شود .


انواع آرتروز زانو


توجه کنید که آرتروز زانو انواع مختلفی دارد اما گونه هایی که به احتمال زیاد روی زانو تأثیر می گذارند عبارتند از:

* آرتروز

همواره متداول ترین و بارزترین نوع آرتروز ، آرتروز دژنراتیو نامیده می شود . معمولا، این یک نوع سائیدگی و پارگی در زانو است که در صورت خراب شدن غضروف های زانوی شما رخ می دهد که علت آن هم استفاده زیاد از زانو و افزایش و کهولت سن است .

* نقرس

بدانید که این نوع آرتروز وقتی ایجاد می شود که بلورهای اسید اوریک در مفصل جمع می شوند. در حالی که نقرس معمولاً انگشت شست پا را تحت تأثیر قرار می دهد ، ممکن است در زانو نیز ایجاد شود .

 همچنین درصورت تمایل می توانید به این مقاله نیز سری بزنید : سندرم پای بی قرار 


هشدارهای لازم:


به یاد داشته باشید که تعدادی از عوامل می توانند خطر ابتلا به زانو درد را افزایش دهند ، از جمله: 

* عدم انعطاف پذیری یا قدرت عضلانی

در حالت کلی ، کمبود قدرت و انعطاف پذیری می تواند خطر آسیب دیدگی زانو را افزایش دهد. عضلات قوی به ثبات و محافظت از مفاصل کمک می کنند و انعطاف پذیری عضلات می تواند به شما در دستیابی به دامنه کامل حرکت کمک کند .

* اضافه وزن

بنابراین ؛ اضافه وزن یا چاقی حتی در حین انجام فعالیت های عادی مانند راه رفتن یا بالا و پایین رفتن از پله ها ، استرس در مفاصل زانوی شما را افزایش می دهد. همچنین با تسریع در تجزیه غضروف مفصل ، شما را در معرض خطر آرتروز قرار می دهد .

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.