ناگفتنی های سینوزیت

ما در این بلاگ میخواهیم با استثناد به منابع معتبر مطالبی را که ریشه در مقالات دانشگاهی و معتبر بین المللی دارند بیان کنیم

ناگفتنی های سینوزیت

۸۰ بازديد

لازم است بدانید ؛ از دیگر بیماری هایی که باعث ایجاد سردردهای بد و ناراحت کننده در فرد می شود ، سینوزیت است . قاعدتا سینوزیت ، به نوعی روی سینوس های پارانازال ، فضاهای پشت صورت که به حفره بینی منتهی می شود ، تأثیر می گذارد .
متاسفانه سینوس ها یک فضای توخالی در بدن است که انواع مختلفی دارد .


سینوزیت چیست ؟


سینوس های پارانازال در واقع همان غشای مخاطی مخاط بینی را دارند . آنها ترشحاتی لغزنده به نام مخاط ایجاد می کنند و این باعث می شود مجاری بینی مرطوب باشد و ذرات آلودگی و میکروب ها را به دام بیندازد . همچنین ، ناگفته نماند که سینوزیت وقتی ایجاد می شود که مخاط جمع شده و باعث التهاب سینوس ها شود . در حقیقت پزشکان اغلب از سینوزیت به عنوان رینوزینوزیتوس یاد می کنند ، زیرا التهاب سینوس ها تقریباً همیشه با التهاب بینی معروف به رینیت اتفاق می افتد . 

 

علائم و نشانه های سینوزیت

همانطور که گفتیم ، سینوزیت که باعث سردرد و همچنین درد در قسمت هایی از پیشانی می شود ، دارای نشانه هایی است که علائم آن بسته به طول و شدت عفونت می تواند متفاوت باشد .

 

توجه نمائید که اگر بیمار دارای دو یا بیشتر از علائم زیر باشد و ترشحات بینی ضخیم ، سبز یا زرد داشته باشد ، ممکن است مبتلا به سینوزیت حاد تشخیص داده شود .

  • ترشحات از بینی
  • کاهش حس بویایی
  • سرفه
  • درد و فشار صورت
  • گرفتگی بینی

 

همواره در موارد شدید تر ، ممکن است علائم زیر نیز وجود داشته باشد از جمله :

  • خستگی
  • دندان درد و یا گلو درد
  • سردرد
  • تب
  • هالیتوز یا نفس بدبو

 

اگر این علائم به مدت 3 ماه یا بیشتر ادامه یابد ، پزشک ممکن است شما را مبتلا به سینوزیت مزمن بداند .

  

 

دلایل سینوزیت

در اصل ؛ عوامل مختلفی می تواند در ایجاد بیماری سینوزیت نقش داشته باشد ، اما در اکثر مواقع در اثر گیرافتادن مایعات در سینوس ها ایجاد می شود که این به رشد میکروب ها دامن می زند .

  • ویروس ها : در بزرگسالان ، 90 درصد موارد سینوزیت ناشی از ویروس است .
  • باکتری ها : در بزرگسالان از هر 10 مورد 1 مورد باکتری ایجاد می شود .
  • آلاینده ها : مواد شیمیایی یا تحریک کننده های موجود در هوا می توانند باعث تجمع مخاط شوند .
  • قارچ ها : سینوس ها یا در سینوزیت قارچی آلرژیک (AFS) به قارچ های هوا واکنش نشان می دهند ، یا مانند سینوزیت بی عارضه مزمن توسط قارچ ها به آنها حمله می کنند.


انواع سینوزیت

بطور کلی ؛ سینوزیت نیز انواع مختلفی دارد و می تواند در زمان های مختلف و برای مدت زمان طولانی و یا کوتاه مدت ادامه داشته باشد. در اکثر موارد سینوزیت شامل تورم بینی و تجمع مخاط نیز است . در ادامه قصد داریم به بررسی مهمترین انواع آن نیز بپردازیم :

انواع مختلف آن عبارتند از:

  1. سینوزیت حاد: این نوع به مدت 4 هفته طول می کشد و شایع ترین نوع آن است.
  2. سینوزیت زیر حاد: علائم بیشتر از دوره حاد طبیعی و بین 4 تا 12 هفته ادامه دارد.
  3. سینوزیت مزمن: علائم پس از 12 هفته ادامه دارد یا بطور مداوم برمی گردد. ممکن است به درمان تهاجمی تر و احتمالاً به جراحی نیاز داشته باشد.

همچنین لازم به ذکر است که زمان بهبودی و درمان آن به نوع سینوزیت بستگی دارد .

 

 

نحوه تشخیص سینوزیت

در این مواقع ؛ برای تشخیص دقیق سینوزیت و سردرد های خود بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید . زیرا پزشک در ابتدا با انجام معاینه فیزیکی شروع به بررسی علائم می کند و از بیمار در مورد علائمی که درگیر آن است سوال می کند که در بیشتر موارد این گزینه ها برای تشخیص کافی است .

پزشک ممکن است بصورت بصری حفره بینی را با یک منبع نور ، یا یک دستگاه دستی کوچک با نوری متصل به نام اتوسکوپ ، که می تواند برای معاینه گوش نیز مورد استفاده قرار گیرد ، معاینه کند . در صورت ادامه علائم ، پزشک می تواند فرد مبتلا به سینوزیت را برای معاینه عمیق تر به متخصص گوش ، بینی و گلو (گوش و حلق و بینی) ارجاع دهد. همواره آنها ممکن است یک آندوسکوپ را به بینی وارد کنند ، آندوسکوپ یک لوله کوچک ، نازک و قابل انعطاف با نور و دوربین متصل شده است. این می تواند تصاویر دقیق تری را از آن قسمت ارائه دهد . در مواردی که سینوزیت مداوم یا شدیدتر باشد ، ممکن است پزشک بای تشخیص دقیق تر از سی تی اسکن استفاده کند .

 

نحوه درمان سینوزیت

معمولا گزینه های درمان به مدت زمان ادامه علائم نیز بیماری بستگی دارد .

 

– سینوزیت حاد

در این نوع از سینوزیت ، ممکن است استفاده از اسپری بینی باعث تسکین علائم شود . این می تواند یک آبیاری روتاری یا دارویی باشد .همچنین لازم است بدانید که در بیشتر موارد ، سینوزیت حاد بدون درمان ممکن است برطرف شود . با این حال ، سینوزیت می تواند ناراحت کننده باشد ، بنابراین افراد اغلب از داروهای خانگی و داروهای بدون نسخه (OTC) برای تسکین علائم استفاده می کنند.

همچنین ؛ اگر دچار علائم زیر شدید حتما به پزشک مراجعه کنید :

  • علائم بیش از 7 تا 10 روز ادامه دارد.
  • تب بالاتر از 101.5 درجه فارنهایت یا حدود 38.6 درجه سانتی گراد وجود دارد.
  • سردرد چنان شدید است که با داروهای بدون نسخه (OTC) برطرف نمی شود.
  • اختلالات بینایی رخ می دهد ، یا تورم در اطراف چشم وجود دارد.
  • علائم پس از مصرف آنتی بیوتیک های تجویز شده توسط پزشک ادامه می یابد .

بنابراین اگر سینوزیت دلیل باکتریایی داشته باشد ، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند. اگر علائم پس از پایان دوره دارو باقی بماند ، فرد باید مجددا به پزشک مراجعه کند .

 

– سینوزیت مزمن

عمدتا سینوزیت مزمن ماهیت باکتریایی ندارد ، بنابراین دور از انتطار است که با مصرف آنتی بیوتیک ها علائم آن برطرف شود . در واقع عفونت قارچی با داروهای ضد قارچ قابل درمان است. در این شرایط اسپری های کورتیکواستروئید می توانند در موارد مکرر کمک کنند ، اما اینها به نسخه و نظارت پزشکی نیاز دارند.

در سینوزیت آلرژیک ، درمان آلرژی با هدف کاهش و جلوگیری از قرار گرفتن در معرض مواد حساسیت زا مانند شوره حیوان یا کپک می تواند از بروز سینوزیت مزمن بکاهد .

علایم سینوزیت کدامند؟

سینوزیت یا عفونت سینوس‌ها به التهاب حفره‌های خالی در راه‌های هوایی بینی گفته می‌شود که می‌تواند ناشی از عفونت، آلرژی و یا تحریک سینوس‌ها توسط مواد شیمیایی یا ذرات بسیار ریز باشد. بیشتر افراد، عفونت سینوسی را به دیگران انتقال نمی‌دهند.
سینوزیت چه علائمی دارد و درمان آن چگونه است؟

سینوزیت می‌تواند به صورت عفونت حاد سینوس‌ها، عفونت نیمه حاد سینوس‌ها، عفونت مزمن سینوس‌ها، سینوزیت عفونی و سینوزیت غیر عفونی باشد.

علائم و نشانه‌های سینوزیت به طور خلاصه عبارتند از:

. سردرد سینوسی
. حساس شدن صورت
. احساس فشار یا درد در سینوس‌ها، گوش‌ها و دندان‌ها
. تب
. ترشحات تیره‌ی بدرنگ از بینی یا پشت حلق
. احساس گرفتگی در بینی
. گلودرد
. سرفه
. گاهی تورم صورت

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.