خاصیت باورنکردنی پسته کوهی یا بنه

ما در این بلاگ میخواهیم با استثناد به منابع معتبر مطالبی را که ریشه در مقالات دانشگاهی و معتبر بین المللی دارند بیان کنیم

خاصیت باورنکردنی پسته کوهی یا بنه

۱۰۱ بازديد

در حقیقت دانستن از پسته کوهی و خواص پسته کوهی یکی از اهداف اساسی وب سایت رویکا در راستای سلامت شما عزیزان است . اینکه چه عوامل و خواصی باعث شده تا این روزها ، پسته کوهی یا به عبارتی بنه را به عنوان منبع تغذیه ای محبوب استفاده کنند را با خواندن این مقاله به دست آورید . در این مقاله هر آنچه را که لازم است از این دانه مغذی و مقوی بدانید را برای شما گردآوری کردیم . پس با ما در این مبحث همراه باشید .



پسته کوهی چیست

 

پسته کوهی چیست ؟

 

 

لازم به ذکر است که بدانید پسته کوهی از گیاهان گلدار متعلق به خانواده باته ( Anacardiaceae ) و با نام علمی Pistacia Terebinthus از دسته گیاهان دارویی فوق العاده اساسی است . اصولا یک نوع درخت برگ ریز یا به عبارتی دیگر درختچه ای بزرگ که در مناطق معتدل رشد می کند . در قدیم یک گونه جداگانه بود که فقط در سواحل شرقی دریای مدیترانه ( در سوریه و لبنان ) وجود داشت اما امروزه وسعت کاشت این گونه فراتر رفته و به عنوان بومی ایران شناخته شده است و در مناطق مدیترانه ای از غرب مراکش و پرتغال تا یونان ، غرب و جنوب شرقی ترکیه به وفور یافت می شود . دقت نمائید که زمان برداشت میوه این درخت عموما در فصل بهار و دانه آن گاهی اوقات در اواخر فصل تابستان ( شهریور ) صورت می گیرد .

بطور کلی درخت پسته کوهی یک صمغ معروف به نام سقز دارد که از تولیدات آن به حساب می آید که حاوی خواص دارویی و درمانی فراوان و حائز اهمیتی است . در همین راستا ، یکی از معروف ترین کاربردهای صمغ درخت پسته کوهی در تولید آدامس است . از دیگر کاربردهای آن می توان به استفاده از آن در صنعت پلاستیک سازی ، چرم سازی و دارو سازی اشاره کرد . اصولا به دلیل نیاز داشتن به تجهیزات پیشرفته تر و نداشتن صرفه اقتصادی ، این صمغ به عنوان یکی از صادرات کشورمان به حساب می آید .

 

 

 

ویژگی های ظاهری پسته کوهی

 

در واقع ارتفاع رشد آن تا ۱۰ متر می رسد . معمولا اندازه برگ ها ۱۰ تا ۲۰ سانتی متر است و به رنگ سبز روشن و براق هستند و در هنگام تماس و لمس برگ ها احساس چرمی بودن به شما می دهند . پرچم های عجیب غریب و قابل توجهی دارد . طول برگچه های این گیاه به ۶ ساتی متر و عرض و پهنای آن ها به ۳ سانتی متر می رسد .

همچنین توجه داشته باشید که گل های این درختچه به رنگ قرمز مایل به بنفش است که دراوایل بهار همراه با برگ های جدید یافت می شوند . میوه این درخت گرد و کوچک به اندازه ی نخود فرنگی است و بیشتر شبیه به گلبول های قرمز خون با طول ۵ تا ۷ میلیمتر هستند که بسته به درجه بلوغشان از قرمز به قهوه ای تبدیل می شوند . بنابراین ، اگر دیدید رنگ میوه ها به رنگ سیاه یا قرمز خاص است بدانید که میوه آن هنوز نرسیده و خام است .

معمولا این درخت دو قطبی است . به این منظور که هم از آن نمونه های نر وجود دارد و هم ماده . بدین ترتیب ، برای رسیدن به یک گونه با خواص فوق العاده و در حجم زیاد ، وجود هر دو جنس کاملا الزامی می باشد . لازم است این نکته ی جالب و مورد توجه را در نظر داشته باشید که تمام قسمت های این درخت بوی یک صمغ مطلوب و به دلنشین را می دهد . این به این معنی است که زمانی که شما این درخت را استشمام می کنید بوی تلخ و دارو مانند را متوجه می شوید که نه تنها زننده نیست بلکه شما را مانند یک عطر تلخ مردانه مجذوب خود می کند . در نهایت ، لازم است بدانید که مقامت این درخت بسیار زیاد است به طوریکه در مناطقی که تمام گونه ها از بین رفته اند این درخت همچنان پا برجا است .

 

خواص طلایی پسته کوهی

در حقیقت خواص پسته کوهی بی شمار و فراوان است . پسته کوهی سرشار از مواد مغذی و پر انرژی است که تقریبا خواص آن با خواص پسته معمولی و آجیلی برابر است . این دانه ی خوراکی مغذی ، دارای طعم بسیار مطلوب و به دلنشین است به گونه ای که برای از بین بردن طعم تلخ و بد برخی از داروها از ترکیب آن ها با عصاره ی پسته کوهی استفاده می کنند .در همین راستا ، از جمله ی این داروها می توان به داروهای ضد استرس و افسردگی اشاره کرد که تلفیق آن ها با عصاره ی پسته کوهی علاوه بر ایجاد طعمی خوش آیند ، اثر مخرب این داروها را نیز از بین می برد به گونه ای که باعث آرامش اعصاب و سلامت مغز شما را تضمین می کند .

همچنین میوه ی درخت پسته ی کوهی به دلیل ترکیبات و ویتامین های مؤثر و ارزشمندی که دارد برای درمان انواع بیماری ها به خصوص بیماری های التهابی نظیر روماتوئید ، دردهای مفصلی مفید است و همچنین به عنوان مرهمی برای زخم های بد و سخت به کار می رود . دانه ی این میوه روغنی ، ارگانیک و سرشار از اسید های آمینه مقوی است . در نهایت ، می توان گفت که ترکیبات به کار رفته در پسته کوهی تقریبا نزدیک به جوز هندی می باشد . در نتیجه در درمان بیماری هایی نظیر مشکلات پوست و مو ، تقویت قوای جنسی ، دردهای مفصلی و غیره بسیار کار ساز است .

 

در ادامه به 2 مورد از ناب ترین خواص پسته کوهی می پردازیم :

 

 (1) خواص پسته کوهی در درمان کم خونی

اکثرا میدانید کم خونی نوعی وضعیت یا بیماری چالش برانگیزی است که در آن میزان هموگلوبین که نقش اکسیژن رسانی به بافت ها را دارد بسیار کمتر از حد معمولی است . هموگلوبین در اصل یک پروتئین غنی از آهن است که رنگ قرمز را به سلول های خونی می دهد . همچنین علاوه بر اکسیژن رسانی با عفونت مبارزه می کند و از بروز خونریزی جلوگیری می کند . اگر در سیستم دفاعی بدن روند اکسیژن رسانی به مشکل بخورد بیماری هایی از قبیل سرطان سینه ، سرطان روده ، اختلال در قاعدگی ، زخم های داخلی و سقط جنین رخ می دهد . بدین ترتیب ، پسته کوهی با دارا بودن املاح معدنی و آهن توانسته در دسته عدس و لوبیا از لحاظ تامین آهن خون قرار بگیرد و کم خونی را درمان کند . دقت داشته باشید که این ماده ی خوراکی هم می تواند به صورت پودر شده و هم می تواند به صورت دانه خوراکی مورد مصرف قرار گیرد .


(2) 
خواص پسته کوهی در تقویت سیستم عصبی

همچنین از خواص معجزه آور پسته کوهی می توان به درمان بیماری های عصبی نظیر MS ، پارکینسون ، تشنج ، فلج و بیماری های مغزی از جمله سکته های مغزی ، آلزایمر ، زوال عقل اشاره کرد . در نهایت این دانه ی خوراکی با دارا بودن درصد بالایی از روی و منگنز باعث تقویت حافظه می شود .

خواص پسته کوهی و مضراتی که در صورت مصرف بد خواهد داشت

پسته کوهی یا بنه، پسته مخصوصی است که در برخی نواحی کشورمان دیده می شود. ارتفاع درخت پسته کوهی تا ۷ یا ۹ متر نیز رسیده است. میوه پسته کوهی به صورت شفت است، مغز آن روغنی است و به صورت تخمه مصرف می شود با این تفاوت که پوسته سخت آن باعث آسیب به دندان می شود.

پسته کوهی

 

پوسته بیرونی این میوه، در جوانی سبز رنگ و قسمتی از آن قرمز رنگ است و به صورت نیمه رسیده در اردیبهشت ماه برداشت می شود. از درختان پسته کوهی نوعی صمغ طبیعی که به سقر معروف است. پسته کوهی یا بنه، رنگ سبز تیره دارد و کروی شکل است. خواص پسته کوهی تقریبا با پسته آجیل برابر است. مغز آن نیز شبیه مغز پسته ولی کوچکتر است. پسته کوهی با پسته های آجیلی تقریبا خاصیتی مشابه دارد.

علائم تبخال

عوامل محرک تبخال لب و دهان

  • استرس و تنش های فیزیکی
  • استرس عاطفی مداوم یا اضطراب بیش از یک هفته
  • گرما و سرمای بیش از حد
  • قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش
  • تغییرات هورمونی مثلا تغییرات ناشی از قاعدگی
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.