دید کالیدوسکوپ چیست؟

ما در این بلاگ میخواهیم با استثناد به منابع معتبر مطالبی را که ریشه در مقالات دانشگاهی و معتبر بین المللی دارند بیان کنیم

دید کالیدوسکوپ چیست؟

۱۵۴ بازديد

دید کالیدوسکوپ یکی دیگر از علائم ناخوشایند میگرن است که به تدریج عوارض نابه سامانی را به همراه دارد .

باید بدانید که ، مغز یک توهم بصری از شکستگی یا رنگ های روشن ایجاد می کند ، شبیه به مواردی که فرد ممکن است از طریق کلیدوسکوپ ببیند . دقت نمائید که میگرن می تواند از بسیاری جهات بر بینایی نیز تأثیر بگذارد .

 

 دید کالیدوسکوپ چیست؟

 دید کالیدوسکوپ

در این شرایط ، برخی از افراد چراغ های درخشان یا لکه های کور را مشاهده می کنند ، در حالی که دیگران دیدگاه کالیدوسکوپ را تجربه می کنند .

به مراتب ؛ اختلالات حسی یا هاله ها ، حدود 20٪ از افراد مبتلا به میگرن را تحت تأثیر قرار می دهد که این اختلالات ، معمولاً حدود 20 دقیقه طول می کشد ، اما ممکن است در برخی دیگر از 5 دقیقه تا 1 ساعت ادامه داشته باشد .

حتی ممکن است افراد به دلیل آسیب مغزی و سکته مغزی یا حتی آنوریسم مغزی که نوعی خونریزی در مغز است ، دید کالیدوسکوپ را تجربه نمایند .  

در این مقاله سعی داریم تا شما را با علل دید كالیدوسكوپ ، نحوه خلاص شدن از شر آن ؛ آشنا کنیم .

در حالت عادی ، دید کالیدوسکوپ ممکن است در یک چشم یا هر دو چشم مشاهده شود . بنابراین هنگامی که شخصی دارای دید کالیدوسکوپ است ، مغز او تصاویر شکسته یا رنگی روشن ایجاد می کند شبیه به آنچه شخص ممکن است هنگام تماشای آن از طریق کالیدوسکوپ ببیند . 

قاعدتا این علامت بینایی می تواند در یک یا هر دو چشم رخ دهد اما ممکن است فقط قسمت کوچکی از میدان بینایی را تحت تأثیر قرار دهد .بطور کلی باید گفت که دید کالیدوسکوپ فقط یک نوع هاله است . هاله ها در پاسخ به افزایش ناگهانی فعالیت عصبی رخ می دهند . اساسا ؛ این هاله ها در بیشتر موارد ، به دلیل میگرن هستند .

در نظر داشته باشید که هاله های بینایی می توانند همراه با درد سردرد یا بدون آن باشند و می توانند یک یا هر دو چشم را تحت تأثیر قرار دهند .

همچنین توجه داشتن به این نکته مهم است که هاله ها می توانند بر حس بویایی ، لمس و شنوایی فرد تأثیر بگذارند .

در واقع ؛ میتوان گفت که در اصل هاله دیداری سه نوع دارد:

  1. هاله مثبت : این حالت وقتی اتفاق می افتد که شخص چیزی را ببیند که در واقع آنجا نیست. این معمولاً خطوط زیگ زاگ تیره ، نقطه یا لامپ چشمک زن خواهد بود.
  2. هاله منفی : این حالت زمانی اتفاق می افتد که فرد دچار کاهش بینایی جزئی یا کلی شود. ممکن است نقاط کور ، بینایی تونل یا از بین رفتن کامل یک یا هر دو چشم داشته باشند .
  3. هاله تغییر یافته : دقت نمائید که این نه باعث افزایش و نه از بین رفتن دید فرد می شود .  درعوض ، این نوع نگاه فرد به جهان پیرامون خود را تغییر می دهد . بنابراین افرادی که هاله های دگرگونی دارند ممکن است حرکت در امواج را ببینند ، یا ممکن است اجسامی به صورت غیر عادی بزرگ یا کوچک به نظر برسند.

در مجموع ، دید کالیدوسکوپ نوعی هاله بینایی تغییر یافته است .

 

دلایل اصلی دید کالیدوسکوپ

اصولا در بیشتر مواقع ، میگرن باعث دید کالیدوسکوپ می شود  . با این وجود ، علل جدی تر می توانند این علامت را ایجاد کنند ، مانند میگرن شبکیه یا سکته مغزی ، همانطور که در بخش های زیر این مقاله بحث می شود.

میگرن شبکیه
در حالت کلی ، میگرن شبکیه ممکن است علائمی شبیه به میگرن چشمی ایجاد کند ، اما این دو شرایط کاملا متمایز هستند . حتی برخلاف میگرن چشمی ، میگرن شبکیه در پاسخ به کاهش جریان خون در چشم رخ می دهد .

میگرن شبکیه فقط در یک چشم علائم هاله دید را ایجاد می کند .

بنابراین علائم هاله بینایی مرتبط با میگرن شبکیه عبارتند از:

  • یک نقطه کور که ممکن است در اندازه افزایش یابد
  • چراغ چشمک زن
  • نابینایی موقت در یک چشم

سرانجام ، هاله ها می توانند 5 الی 60 دقیقه طول بکشد و پس از آن افراد ممکن است احساس درد سردرد کنند .

 

میگرن چشمی
عملا به دوره های میگرن با علائم بینایی میگرن دیداری یا چشمی گفته می شود . بطور کلی ، میگرن و سردردهای شدید تقریباً از هر 6 بزرگسال 1 مورد در ایالات متحده است . در همین راستا ، حدود 20٪ افراد مبتلا به میگرن نوعی هاله را تجربه می کنند .

در اینصورت ، شواهد علمی کنونی نشان می دهد که میگرن چشمی به دلیل ناهنجاری های ساختاری در قشر بینایی رخ می دهد. همچنین بر اساس مطالعه ای در سال 2015 مورد بررسی قرار MRI داده از مردم که یک طرفه میگرن چشمی است . بنابراین ، طبق گفته نویسندگان ، قسمت های تحت تأثیر و تحت تأثیر قرار نگرفتن مغز تفاوت های محسوسی را در ضخامت نواحی خاصی از قشر یا ماده خاکستری نشان دادند .

در این راستا نویسندگان پیشنهاد می کنند که این تفاوت ساختاری ممکن است باعث حساسیت قشر بینایی در طرف آسیب دیده نسبت به فعالیت عصبی شود .

 

حمله ایسکمی گذرا یا سکته مغزی

در اصل ، سکته مغزی زمانی اتفاق می افتد که مانعی خون رسانی به مغز را قطع یا مسدود کند .

دلایل بالقوه سکته مغزی عبارتند از:

  • رگهای خونی آسیب دیده یا پاره شده است
  • لخته شدن خون
  • رسوبات پلاک یا چربی

بنابراین یک حمله ایسکمیک گذرا (TIA) یا مینی سکته  از انسداد موقتی ناشی می شود . بهتر است بدانید که این نوع سکته فقط چند دقیقه طول می کشد و علائم آن معمولاً ظرف یک ساعت از بین می رود. طبق بررسی های انجام شده ، اشاره شد که ، آنها می توانند تا 24 ساعت دوام بیاورند . 

TIA می تواند احتمال سکته مغزی در آینده را نشان دهد ، بنابراین مهم است که افراد در صورت مشاهده علائم TIA زیر پزشکان خود را مطلع کنند:

  • از دست دادن تعادل
  • بی حسی یا سوزن سوزن شدن در یک طرف بدن
  • گیجی
  • سرگیجه
  • مشکل در صحبت کردن

 

در نتیجه اگر فردی مشکوک به سکته مغزی است ، باید سریعاً با اورژانس تماس گرفته یا در اسرع وقت به  بیمارستان نزدیک خود مراجعه کند .

 

دلایل بالقوه و خاص برای نگرانی 

در اینجا برخی از علائمی وجود دارد که ممکن است نشان دهد بینایی کالیدوسکوپی شما ناشی از چیزی جدی تر از میگرن بینایی است:

  • ظهور لکه های تیره یا شناورهای جدید در یک چشم ، احتمالاً همراه با برافروختگی نور و از دست دادن بینایی
  • چشمک های جدیدی از نور در یک چشم که بیش از یک ساعت طول می کشد
  • تغییر ناگهانی در طول مدت یا شدت علائم میگرن
  • دید تونل یا از دست دادن بینایی در یک طرف میدان بینایی
  • قسمتهای مکرر از دست دادن بینایی موقت در یک چشم

 

بنابراین دقت کافی داشته باشید که اگر هر یک از این علائم را دارید ، در اسرع وقت به یک متخصص چشم مراجعه نمائید .

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.