هر آنچه لازم است راجع به مرمکی و خواص آن بدانید.

ما در این بلاگ میخواهیم با استثناد به منابع معتبر مطالبی را که ریشه در مقالات دانشگاهی و معتبر بین المللی دارند بیان کنیم

هر آنچه لازم است راجع به مرمکی و خواص آن بدانید.

۸۲ بازديد



روغن مرمکی 


مرمکی چیست ؟



آیا تا به حال از گیاه مرمکی و خواص آن برای سلامت بدن چیزی شنیده اید ؟ آیا می دانید اصلا روغن این گیاه چه خواص بالقوه ای برای بدن دارد . تیم تحقیقاتی رویکا با گرد آوری اطلاعاتی از قبیل معرفی کامل گیاه مرمکی ، خواص فوق العاده آن گام بلندی در راستای سلامتی و راحتی هرچه تمام تر شما عزیزان برداشته است . بدین ترتیب ، با ما همراه باشید تا با این گیاه با ارزش به طور کامل آشنا شوید و برای سلامتی خود از آن بهره ببرید .

 

در حقیقت لازم است بدانید که مرمکی یک نوع صمغ رزینی محبوب و معطر است که بیشتر جنبه های درمانی دارد . این صمغ از درختچه هایی از خانواده Burseraceae و از جنس Commiphora گرفته می شود . این صمغ بیشتر در مناطق گرسیری آفریقا ، جزایر غربی اقیانوس هند ، شبه جزیره عربستان ، هند و ویتنام توزیع شده است و بسیار مقاوم به خشکی است . همچنین نام علمی این گیاه commiphora myrrja است و به نام های دیگر هم از قبیل Myrrhe و مرّ حجازی شناخته شده است .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



مشخصات ظاهری مرمکی

 

 

اگر بخواهید بدانید که در اصل مرمکی چه گیاهی است ، باید گفت که مرمکی از درختچه ای به دست می آید که شاخه های کوتاه و خارداری دارد . برگ های این درختچه تارهای ظریفی دارد . گل های آن به دو نوع نر و ماده تقسیم می شود و میوه اش گلابی شکل است . این صمغ به طور خود به خود بر اثر ایجاد یک شکاف بر تنه درختچه به دست می آید . از بهترین و مرغوب ترین نوع این صمق می توان به مرّ اشاره کرد که اشکی شکل و به بزرگی گیلاس است و به راحتی شکسته و خرد می شود . ظاهر این صمغ شبیه به کندر است .

رنگ مرمکی سفید رنگ است ولی مدتی که در مجاورت هوا قرار بگیرد به رنگ قهوه ای متمایل می شود . این صمق بوی ملایم و مخصوصی دارد و طعم آن تلخ است .

 

 

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در مرمکی

 

معمولا این صمق تلخ شامل آرابینوز ، اسید متیل کورونیک ، گالاکتوز و رزین است . روغن فرار موجود در مرمکی حاوی سسکویی ترپن های از قبیل دلتا- الهمن ، بتا-اودسمول و آلفا-کوپائن می باشد . وجود استوکسی ، متوکسی ، دی انون که عامل بوی معطر صمغ است ، کورزن انو و فورانوادسما از دیگر ترکیبات موجود در روغن فرار حاصل از این صمغ است . از لحاظ ارزش غذایی مرمکی مانند گیاه خرفهسرشار از آهن و مانند تخم کتان سرشار از کلسیم و حاوی ویتامین C است .

 

 

 

خواص مرمکی

 

 

لازم است بدانید که مرمکی فواید و خواص خارق العاده ای برای سلامت دارد . از جمله به عنوان خشک کننده مناسب رطوبت بدن به کار می رود ، به خروج سموم بدن کمک می کند . به عنوان یک مسکن قوی در درمان درد کلیه و مثانه به کار می رود . رفع سرماخوردگی ، التهاب لثه و حلق  از دیگر خواص بارز این صمغ است . در کنار این ها روغن مرمکی بسیار برای سلامت پوست و جلوگیری از ریزش مو  توصیه می شود .

 

علاوه بر موارد بالا ، مرمکی دارای خواص زیر است :

 

۱ . درمان استئوآرتریت و بیماری های مفصلی

در واقع استئو آرتریت یکی از شایع ترین بیماری های مزمن اسکلت عضلانی است . این بیماری باعث ناتوانی عملکردی به خصوص در افراد مسن می شود . برای درمان این بیماری اغلب از داروهای شیمیایی از قبیل داروهای ضد التهابی و غیر استروئیدی ، استامینوفن ، فیزیوتراپی و روش های جراحی استفاده می کنند . این داروها به دلیل عوارض جانبی که دارند بهتر است کمتر مورد استفاده قرار گیرند .  مرمکی از این طریق یک مطالعه بر روی صمغ مرمکی انجام شد که به این نتیجه رسیدند که مرمکی برای تسکین درد ، بازسازی ماتریس غضروف و تراکم استخوان ها بسیار مفید است .

 

۲ . مرمکی گیاه موثر در درمان اعتیاد

این صمغ با تحریک کردن گیرنده های دلتا بدن باعث ترشح بیشتر غدد درون ریز می شود و از این طریق در درمان اعتیاد بسیار موثر واقع شده است . برای ترک اعتیاد بدون نیاز به قطع مواد مخدر به مدت ۳ ماه در هر روز صبح و شب می توانید یک گرم مرمکی مصرف کنید .

 

۳ . جلوگیری از ریزش مو و خشکی پوست

هندی ها اکثرا از این صمغ در جهت افزایش رشد مو و پرپشت شدن استفاده می کنند . همچنین این گیاه به سبب وجود روغن ضروری برای پوست مانند یک ضد آفتاب در برابر اشعه ماورا بنفش عمل می کند  در نتیجه از آفتاب سوختگی و خشکی پوست  جلوگیری می کند .

 

۴ . درمان بیماری کلروز

به طور کلی لازم است بدانید که بیماری کلروز در اثر کمی گلبول قرمز خون و کاهش هموگلوبین در خون ایجاد می شود . علامت این بیماری رنگ پریدگی و زردی پوست است به خصوص در دختران جوان و افراد لاغر . یکی از مزایای مرمکی داشتن سطح بالای آهن است که این بیماری را درمان می کند . 

 

۵ . درمان بیماری های چشم با مصرف مرمکی

مرمکی به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی در روغن های ضروری و همچنین خاصیت ضد میکروبی در سلامت چشم ها بسیار موثر است .

 

۶ . سلامت و پیشگیری از آسیب های دستگاه گوارش

مرمکی با خروج بادهای داخل معده از ورم معده جلوگیری می کند . تسهیل کننده زردآب است و برای زخم های معده ، دلپیچه و ورم طحال بهترین انتخاب است . همچنین ترکیبات شیمیایی موجود در مرمکی اسپاسم روده ای ناشی از سندروم روده تحریک پذیر را کاهش داده و باعث سلامت دستگاه گوارش می شود .

 

۷ . خاصیت ضد میکروبی

در حالت کلی ، مرمکی یک صمغ با خاصیت قابض است که همانند گیاه زنیان اثر ضد میکروبی و ضد عفونی کنندگی قوی دارد . این اثر به دلیل وجود روغن فرار متشکل از سسکوییترپن ها است .

 

۸ . سلامت و بهداشت دهان و دندان

در نهایت لازم است بدانید که روغن مرمکی به دلیل خاصیت ضد میکروبی قوی که دارد برای درمان التهاب و عفونت دهان و گلو استفاده می شود . مطالعات نشان داده آن دسته از افرادی که به بیماری بهجت دچار هستند اگر به مدت ۱ هفته از دهانشویه مرمکی استفاده کنند ، زخم های آن ها تا ۵۰ درصد بهبود می یابد.  این دهانشویه همچنین به کاهش التهاب لثه ها کمک می کند و پلاک دندان ها را از بین می برد .




همچنین از دیگر خواص مرمکی می توان به موارد زیر نیز اشاره کرد :

  • درمان یبوست
  • بیماری قلبی
  • ناراحتی های رحم
  • خشک کننده رطوبت بدن
  • پیشگیری و رفع انسداد مجاری ادرار

همچنین در صورت تمایل می توانید از روغن منداب نیز استفاده کنید .

خواص و مضرات خاکشیر

خاکشیر فواید فراوان دارد و موجب درمان بسیاری از بیماری ها می گردد. از زمان های گذشته تا کنون خاکشیر جزو جدایی نا پذیر آشپزخانه های ما بوده و کاربرد فراوان دارد که در این بخش از سلامت خانواده، به ارزش غذایی، طرز تهیه، خواص و مضرات خاکشیر اشاره خواهیم کرد.
خاکشیر

1. آکنه و جوش صورت

خاکشیر دارای خواص ضد باکتری قوی بوده که با پاک سازی پوست به درمان آکنه و جوش صورت کمک می کند.
طرز تهیه: 2 قاشق غذاخوری خاکشیر را با نصف فنجان عرق شاه تره و نصف فنجان عرق کاسنی ترکیب کنید و به مدت 3 هفته بخورید تا جوش صورت درمان شود.

2. درمان لک صورت

خاکشیر یکی از بهترین مواد طبیعی برای سم زدایی پوست است که با روشن تر شدن رنگ پوست و درمان لک های پوست کمک می کند.
خاکشیر و ترنجبین برای صورت: ترنجبین را 5 ساعت در آب بخیسانید، سپس صاف کنید و با 2 قاشق غذا خوری خاکشیر مخلوط کرده و به مدت 3 هفته بخورید.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.