اطلاعات اساسی راجع به علائم و علل کبد چرب

ما در این بلاگ میخواهیم با استثناد به منابع معتبر مطالبی را که ریشه در مقالات دانشگاهی و معتبر بین المللی دارند بیان کنیم

اطلاعات اساسی راجع به علائم و علل کبد چرب

۸۸ بازديد

لازم است بدانید کبد چرب غیر الکلی یا همان  Non-alcoholic fatty liver  که به اختصار به آن کبد چرب غیر الکلی یا جگر چرب نیز می گویند یک وضعیت ناخوشایند و شرایطی است که شخص مبتلا در کبد خود تجمع چربی های دارای قابلیت بازگشت را خواهد داشت . عمدتا این وضعیت در افراد چاق و دارای اضافه وزن بیشتر مشاهده می شود . حال ممکن است این وضعیت به صورت نادر در بعضی افراد لاغر نیز مشاهده شود . ما در این مقاله میخواهیم به سوالات زیر بر طبق آخرین نظریات علمی دانشمندان مختلف جهان پاسخ دهیم .

 

 علل ایجاد کبد چرب

 

کبد چرب چیست؟

 

در واقع مطابق با بررسی ها و تحقیقات صورت گرفته از سوی تیم تحقیقاتی رویکا در انگلستان به صورت تقریبی از هر سه نفر یک نفر دچار کبد چرب است همچنین این نظر سنجی ها در آمریکا نشان می دهد که میزان ابتلا به این بیماری در مقایسه با بیماری دیابت ۳ تا ۵ برابر باشد . حال ممکن است مقدار این چربی اندک یا زیاد باشد که به تناسب این مقدار کبد گرید یا همان درجه خواهد گرفت . بطور کلی ، کبد چرب هنگامی رخ می دهد که چربی در بدن زیاد شده است و  یا تجزیه چربی و متابولیزه آن به اندازه کافی صورت نگیرد . در مجموع  این  چربی اضافی در سلول های کبد انباشته شده و در آن ها تجمع می یابد و باعث بیماری کبد چرب می شود.

 

 

 

مقایسه کبد چرب با کبد سالم

 

معمولا کبد چرب ممکن است در صورتی که کنترل شود در سلامت زندگی شما تاثیر زیادی نداشته باشد و شما بتوانید با کنترل آن و روش های درمانی که در ادامه برای شما گفته خواهد شد آنرا کنترل و حتی درمان کنید اما در صورتی که این بیماری کنترل نشود میتواند به آسیب کبد و در نهایت منجر به سیروز کبدی و حتی مرگ گردد . درصد بالایی از این بیماری میتواند علاوه بر سیروز کبدی آسیب های دیگری نیز بر بدن ما وارد کند که شامل : دیابت ، بیماری های کلیوی ، کبدی و فشار خون بالا خواهد شد . همچنین اگر مبتلا به دیابت باشید ، جگر چرب میتواند خطر حملات قلبی را برای شخص تشدید نماید .

 

 

 

انواع کبد چرب


۱- کبد چرب الکلی

لازم است بدانید که این نوع از چربی کبد در بسیاری از موارد به دلیل تغذیه نادرست و برخی بیماری های ضمینه ای مانند دیابت ، فشار خون ، چاقی و عدم رسیدن ویتامین های لازم  به بدن ، علی الخصوص مصرف زیاد الکل به بدن اتفاق خواهد افتاد .

 

۲-کبد چرب غیر الکلی

در حالت معمول ، کبد چرب غیرالکلی نیز در افراد چاق ، افراد مبتلا به قند خون و افراد با کلسترول خون بالا ایجاد می‌شود . برخی  داروهای استروئیدی و آنابولیک و مکمل ‌ها و خود درمانی در ایجاد کبد چرب نقش بسزایی دارند.

 

۳-کبد چرب بارداری

دقت داشته باشید این نوع از کبد چرب نیز وجود دارد که به ندرت افراد دچار خواهد کرد و دلیل  مشخصی ندارد ولی ممکن است بر اثر هورمون های ترشح شده در دوران بارداری به وجود آید . علائم معمولا در ۳ ماه الی ۴ ماه نخست بارداری به صورت درد در سمت راست شکم و استفراغ نمایان می شود .

 

 

 

علائم کبد چرب


کبد چرب ممکن است در هیچ دوره از بروز علائمی نداشته باشد اما در نظر داشته باشد به همین دلیل است که از آن تحت عنوان بیماری خاموش نام برده می شود عموما برخی از علائم کبد چرب هنگامی نمایان میشود که شخص در مرحله گرید ۳ و ابتلا به سیروز کبدی باشد آنگاه در برخی اشخاص علائم زیر رویت گردیده است :

  • گیجی 
  • کم شدن اشتها
  • بی حالی و خستگی زیاد
  • کاهش وزن سریع و بدون دلیل
  • ضعف و بی حالی
  • سردرگمی و فراموشکاری
  • تمرکز کم
  • قرمز شدن و التهاب کف دست
  • درد در ناحیه راست و بالای شکم ( در زیر دنده ها )
  • افزایش حجم سینه در آقایان
  • افزایش چربی های اطراف شکم
  • شبکه های عروق خونی در زیر پوست ( شبیه رگ های واریسی ) 

در مرحله پیشرفته و عود کننده ای بیماری ، که شخص به سیروز کبدی نیز ابتلا گردیده است ممکن است کبد چرب علائم دیگری را نیز از خود به نمایش بگذارد که عبارتند از :

  • رنگ پوست زرد
  • خارش پوست
  • چشمان سفید
  • تورم در مچ پا ، دست ها ، شکم 

 

 

تشخیص بیماری کبد چرب

  • سی تی اسکن ، ام آر آی و آزمایش خون

در حقیقت به جهت اینکه کبد چرب یک بیماری پنهان است و به مرور زمان دچار التهاب و آسیب های کبد می گردد به سختی میتوان علائم کبد چرب را مشاهده نمود . روش اصلی تشخیص کبد چرب انجام آزمایش و مراجعه به رادیولوژی انجام سی تی اسکن از کبد است . رادیولوژیست تشخیص کبد چرب را برای شما به وضوح بیان خواهد کرد و خواهد گفت آیا به این بیماری مبتلا هستید یا خیر . در اینصورت ، تصویر برداری از کبد بهترین راه برای تشخیص کبد چرب است . گفتن این مساله نیز خالی از لطف نیست که رادیولوژیست ممکن است نتواند به دقت گرید کبد چرب را مشخص کند ولی تا حد بسیار زیادی میتواند تشخیص دهد .

 

  • تشخیص با بیوپسی کبد

بیوپسی کبد یکی از روشهای براورد میزان بیماری کبد  انجام میشود . در بیوپسی کبد ، متخصص سوزنی به کبد وارد می نماید و یک نمونه از بافت را برای معاینه و آسیب شناسی برداشته و به پاتولوژی ارسال می کند . به جهت کم کردن درد شخص مورد نظر بی حسی موضعی دریافت نموده و دردی را تحمل نمیکند . در روش بررسی کبد بوسیله بیوپسی کبدی میتوان میزان گرید کبد چرب را بطور دقیق برآورد کرد . 

 

 

مراحل ایجاد کبد چرب و گرید های آن



در هنگام ابتلا به کبد چرب بسیاری از مردم بدون اینکه آگاهی داشته باشند و بصورت پنهان به ساده ترین و کم چربی ترین حالت کبد مبتلا میشوند و این ابتلا روز به روز در صورت عدم کنترل وسیع و وسیع تر میشود .

 

انواع گرید کبد چرب


سطج یا گرید ۱

کبد چرب گرید ۱ یا همان استئاتوز به دلیل تجمع کم چربی بر روی کبد ایجاد میشود که بطور معمول هنگام آزمایشات و مراجعه به رادیولوژی بدلایل دیگر رویت می گردد .

 

سطح یا گرید ۲

کبد چرب گرید ۲  یا همان استئو هپاتیت یک گرید جدی تر از کبد چرب است که علاوه بر چربی التهاب کبدی را نیز در پی دارد . بطور تخمینی ۵ درصد از جمعیت انگلستان را  افراد مبتلا به این بیماری با گرید ۲ در بر گرفته است .

 

سطح یا گرید ۳

در اینصورت ، هنگامی که التهابات در کبد ماندگار باشد باعث ایجاد اسکار در اطراف کبد خواهد شد و این مساله هنوز موجب افت عملکرد کبد نخواهد شد و کماکان ، کبد قادر خواهد بود به عملکرد خود ادامه دهد .
در همین راستا ، پیشنهادی که تیم تحقیقاتی رویکا نیز ارائه می دهد ، خوردن گیاهان دارویی نظیر گیاه کاسنی می باشد که ممکن است به این عارضه چالش برانگیز کمک کند.

 

سطح یا گرید ۴

دقت نمایید ، به این حالت سیروز کبدی نیز میگونید که کبد از عملکرد عادی خارج شده و پس از سالها دست و پنجه نرم کردن با کبد چرب گرید ۳ حال با آسیب های دائمی سر و کار دارد و میتواند به نارسائی کبدی منجر شود . سیروز کبدی وضعیتی مهلک و کشنده است که می تواند سبب به نارسایی کبد گردد . در این حالت کبد ممکن است دیگر حالت اولیه خود را پیدا نکند . بدین ترتیب بسیاری از پزشکان تاکید بر کنترل این بیماری در حالت های اولیه دارند .

 

 

 

 

یک رژیم غذایی موثر و بهینه برای درمان چربی کبد (تحقیقات جدید)

رژیم غذایی کبد چرب

اگر مبتلا به بیماری کبد چرب هستید، بدان معنی است که در کبد بیش از حد چربی دارید، این چربی باعث می شود عملکرد کبد در زدودن سموم از بدن کاهش یابد. حالت جدی تر، این بیماری می تواند منجر به زخم های کبدی و در نهایت نارسایی کبدی شود که غیر قابل برگشت است، بنابراین دانستن اینکه چگونه در معرض ابتلا به سرطان و یا سیروز قرار می گیریم، مهم و ارزشمند است. در حالی که الکل به وضوح نقش مهمی در بیماری کبد چرب ناشی از الکل دارد، انتخاب دیگر شیوه های نامطلوب زندگی، خطر ابتلا به کبد چرب غیر الکلی را افزایش می دهد
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.