ناگفتی های گیاه مورینگا و خواص باورنکردنی آن

ما در این بلاگ میخواهیم با استثناد به منابع معتبر مطالبی را که ریشه در مقالات دانشگاهی و معتبر بین المللی دارند بیان کنیم

ناگفتی های گیاه مورینگا و خواص باورنکردنی آن

۸۲ بازديد

 شایان ذکر است که خواص گیاه مورینگا و اطلاعات اساسی و مهمی که باید راجع به این گیاه ارزشمند بدانید را در این مقاله برایتان گرد آوردیم . بدین منظور ، دانستن اینکه این گیاه ناشناخته چه خواص بینظیری را در بردارد و چگونه از آن استفاده می کنند ، برای برخی از افراد بسیار حیاتی و حائز اهمیت است .

 در همین راستا ، گرووه تحقیقاتی رویکا در نظر دارد با ارائه این مبحث ، سلامت و نشاط شما را برای شما عزیزان فراهم کند .





گیاه مورینگا چیست ؟

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بطور کلی ، مورینگا ( Moringa ) با نام علمی Moringa oleifera از دسته گز روغنیان که به رنگ تیره است . این گیاه گلدار شامل یک جنس به نام گز روغن است که مرکب از تعدادی درخت در نواحی گرم و مرطوب مانند عربستان ، هند ، هیمالیا و استان های جنوبی ایران از جمله سیستان و بلوچستان و هرمزگان است . به طور کل این درخت نسبتا بزرگ است . که در نقاط مختلف آسیا ، آفریقا و آمریکای جنوبی یافت می شود و بومی شمال هند محسوب می شود . در ایران هم به نام گز روغنی معروف است . 

بدین ترتیب ، لازم است بدانید از آنجایی که همه قسمت های این گیاه عجیب و غریب ، خوردنی می باشد و سرشار از مواد مغذی از جمله آنتی اکسیدان های سالم است ، از آن هم در طب سنتی و هم در رژیم غذایی استفاده می کنند .


خواص معجزه آسای گیاه مورینگا
  • خواص آنتی اکسیدانی 

لازم به ذکر است همانطور که می دانید آنتی اکسیدان ها یا پاد اکسنده ها ترکیباتی هستند که بدن را در مقابل رادیکال های آزاد ایمن می کنند . این مواد شامل تعدادی از مولکول ها از جمله ویتامین ث ، بتا کاروتن و اسید فولیک و غیره می باشد . همواره گیاه مورینگا به دلیل وجود ترکیباتی نظیر ویتامین ث که یک ویتامین محلول در آب است و برای پیشگیری از بیماری هایی نظیر سنگ کلیه ، بیماری های گوارشی ، تهوع و اسهال بسیار مورد نیاز است و همچنین بتا کاروتن که پیش ساز ویتامین آ است و یکی از کاروتنوئید های مهم به شمار می آید ، که این در امر رژیم غذایی و تغذیه بسیار موثر و حیاتی است .

همواره علاوه بر موارد ذکر شده وجود ترکیبات آنتی اکسیدانی دیگر در گیاه مورینگا همچون کوئرستین و اسید کلروژنیک از بیماری های قلبی ، دیابت و فشار خون بدن را ایمن می کند . بنابراین طبق  بررسی ها و مطالعات به عمل آمده مصرف ۵ گرم پودر این گیاه در عرض ۳ ماه سطح آنتی اکسیدانی خون را به شدت افزایش می دهد . همچنین به دلیل دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی این گیاه از آن به عنوان عصاره برای جلوگیری از اکسیداسیون گوشت و طولانی کردن مدت ماندگاری آن استفاده می شود .

  • درمان افسرگی و اضطراب

همه ما می دانیم که افسردگی یک حالت خلقی چالش برانگیزی است که شامل بی حوصلگی ، بی علاقگی و بی میلی است که به راحتی می تواند بر روی افکار ، عواطف و سلامت افراد تاثیر بگذارد . احساس ناراحتی ، شرم ، پشیمانی و اضطراب از جمله عوامل به وجود آمده درارتباط با افسردگی است . در نهایت گیاه مورینگا در درمان اختلال های روانی از جمله افسردگی و اضطراب بسیار مؤثر است .

  •  درمان کم خونی

در حقیقت این نوع عارضه ی ناخوشایند و همگانی که گریبان گیر همه افراد نیز میشود کم خونی یا آنمی ، اختلال خونی شایع است که در آن گلبول های قرمز یا هموگلوبین کافی در خون وجود ندارد . در حقیقت این امر باعث هیپوکسی و اختلال در اکسیژن رسانی مویرگ ها به بافت ها می شود . در نتیجه آن مشکلاتی برای خانم های باردار و قاعدگی آن ها به وجود می آید . بدین ترتیب ، خواص گیاه مورینگا به گونه ای است که باعث جذب آهن می شود و تعداد گلبول های قرمز را افزایش می دهد . در نهایت لازم است بدانید که عصاره این گیاه برای جلوگیری از کم خونی آنمی و کم خونی داسی شکل بسیار موثر و مفید است .

  • درمان سرطان

در واقع ، همانطور که واقف هستید سرطان از تکثیر مهار نشده سلول ها پدید می آیند که علت آن می تواند عوامل ژنتیکی و عواملی که باعث اختلال در فعالیت سلول ها می شود باشد . بدین منظور ، عصاره ی مورینگا حاوی خواص فوق العاده ی ضد سرطانی به دلیل وجود ترکیباتی از قبیل نایزیمینین است . این ترکیب می تواند به راحتی جلوی رشد سلول های سرطانی را بگیرد .


  • کنترل و پیشگیری از دیابت

لازم است توجه داشته باشید که بیماری دیابت و قند خون بالا یکی از شایعترین بیماری های متابولیکی است . بدین ترتیب ، در صورتی که این بیماری جدی گرفته نشود ، مشکلات جدی تری از قبیل بیماری های قلبی را شامل می شود . طبق بررسی های انجام شده ، برگ مورینگا به دلیل دارا بودن ترکیبات ایزوتیوسیانات ها ،به کاهش مقدار گلوکز در خون و پروتئین در ادرار کمک می کند در نتیجه باعث بهبود سطح هموگلوبین می شود در نهایت از دیابت جلوگیری می کند . همچنین مصرف ۵ گرم از پودر برگ این گیاه روزانه در عرض ۳ ماه ۱۰ درصد میزان قند خون را بطور چشمگیری کاهش می دهد .

  • درمان آسم 

عمدتا آسم یک بیماری التهابی رایج مجاری هوایی است که در اثر عوامل موروثی و عوامل محیطی از جمله آلودگی هوا ، سیگار کشیدن و عفونت های تنفسی شکل می گیرد . همواره از نشانه های آن می توان به خس خس ، سرفه و تنگی نفس اشاره داشت .  آسم بیماری های شایع نظیر التهاب سینوس و بینی ، آپنه خواب انسدادی ، بیماری ریفلاکس معده و مری و اختلالات عصبی نظیر کج خلقی و اضطراب اتفاق می افتد . در نتیجه ، گیاه مورینگا به دلیل دارا بودن خواص ضد التهابی که دارد از بدن در مقابل آسم و ناراحتی های تنفسی محافظت می کند .




  • کاهش کلسترول یکی از خواص مورینگا

فراموش نکنید که کلسترول یکی از مولکول های زیستی و از دسته استروئید هاست و نوعی الکل موسوم به استرول است . میزان کلسترول در بدن از دو طریق رژیم غذایی و تولید در کبد تشکیل می شود . لازم است بدانید که مقدار زیاد کلسترول LDL باعث بروز بیماری های کرونری قلب و سکته های قلبی و مغزی می شود . در اینصورت خواص گیاه مورینگا مانند خواص روغن سیر و خواص بادام زمینی در کاهش سطح کلسترول بد خون نقش حائز اهمیتی دارد .

خواص بابا آدم برای سلامتی

1-تنظیم فشار خون

این گیاه سرشار از پتاسیم است و یک وازودیلاتور (منبسط کننده ی رگ) است که با آرام کردن رگهای خونی به کاهش تنش در سیستم قلبی عروقی منجر میشود، درنتیجه به جلوگیری از آترواسکلروز (تصلب شرایین)، حمله ی قلبی و سکته ی مغزی کمک میکند.

2-کمک به هضم

شناخته شده ترین استفاده از باباآدم، کمک به هضم غذا است. محتوای فیبر بالای این گیاه موجب تحریک سیستم گوارشی و حرکت سریعتر و راحتتر غذا در روده میشود، درنتیجه یبوست را تسکین میدهد، از نفخ، گرفتگی و زخم معده جلوگیری میکند. اینولین، نوع خاصی از فیبر محلول و پروبیوتیک است که در ریشه ی باباآدم یافت میشود و قادر است التهاب را کاهش دهد و بسیاری از باکتری های مضر که میتوانند موجب اسهال و مشکلات گوارش شوند را از بین ببرد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.