رازهای باور نکردنی گیلاس و خواص بالقوه آن

ما در این بلاگ میخواهیم با استثناد به منابع معتبر مطالبی را که ریشه در مقالات دانشگاهی و معتبر بین المللی دارند بیان کنیم

رازهای باور نکردنی گیلاس و خواص بالقوه آن

۸۰ بازديد

اصولا گیلاس یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین میوه های با ارزش است که علاوه بر طعم و مزه فوق العاده آن ، خواص درمانی برای سلامتی بدن نیز دارد .

لازم است بدانید که گیلاس نه تنها خوشمزه است بلکه با دارا بودن ویتامین ها ، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی عالی ، سلامتی بدن را تضمین می کند .

 

 

 


خواص باورنکردنی و معجزه آسای گیلاس

 

  •  گیلاس سرشار از مواد مغذی


در حقیقت گیلاس میوه ی کوچکی است که در انواع رنگ ها و طعم های مختلفی یافت میشود . به طور کلی دو دسته عمده گیلاس وجود دارد: 1- گیلاس تارت و شیرین ، یا Prunus cerasus L. و Prunus avium L..

 همواره دقت نمائید که گیلاس ها در رنگ ها و اندازه های مختلفی وجود دارد . بدین منظور ، رنگ آنها می تواند از زرد تا قرمز مایل به سیاه مایل به قرمز متفاوت باشد .

 نکته قابل توجهی که در خواص بینظیر گیلاس ها نمایان میشود ، اینست که همه انواع گیلاس ها بسیار مغذی و سرشار از فیبر ، ویتامین ها و مواد معدنی هستند و خوردن آن به روش فوق العاده موثری در مواجهه شدن با اکثرعارضه ها جلوگیری می کند  .

 

بدین ترتیب ، ارزش غذایی یک فنجان گیلاس به صورت زیر است :

  • کالری: 97
  • پروتئین: 2 گرم
  • کربوهیدرات: 25 گرم
  • فیبر: 3 گرم
  • ویتامین C: 18٪ ارزش روزانه (DV)
  • پتاسیم: 10٪ DV
  • مس: 5٪ DV
  • منگنز: 5٪ DV

بنابراین این مواد مغذی ، به ویژه فیبر ، ویتامین C و پتاسیم ، فواید و مزیت های بسیاری برای سلامتی دارد . ویتامین C موجود در گیلاس ، برای حفظ سیستم ایمنی بدن و سلامت پوست ضروری است در حالی که پتاسیم برای انقباض عضله ، عملکرد عصب ، تنظیم فشار خون و بسیاری از فرایندهای مهم بدن لازم است .

توجه داشته باشید ، گیلاس منبع خوبی از فیبر است ، که با سوخت رسانی به باکتری های مفید روده و تقویت نظم روده و به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند . به علاوه ، گیلاس ویتامین های گروه B ، منگنز ، مس ، منیزیم و ویتامین K را نیز تأمین می کنند.

 

  1. گیلاس سرشار از آنتی اکسیدان و ترکیبات ضد التهاب


در حالت معمول ، دقت نمائید که به دلیل داشتن غلظت بالای ترکیبات گیاهی موجود در گیلاس ممکن است عامل بسیاری از فواید سلامتی این میوه باشد . 
اگرچه مقدار و نوع آن بسته به نوع مختلف می تواند متفاوت باشد ، اما همه گیلاس ها دارای آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهاب می باشد.

در اصل ، این محتوای آنتی اکسیدانی بالا ممکن است به مقابله با استرس اکسیداتیو کمک بسزایی کند ، بیماری که با چندین بیماری مزمن و پیری زودرس در ارتباط است .

گیلاس همچنین به دلیل پلی فنول موجود در آن ، باعث مقابله با آسیب سلولی ، کاهش التهاب و سلامتی می شود . در همین راستا ، ، رژیم های غذایی سرشار از پلی فنول ممکن است در برابر بسیاری از بیماری های مزمن ، از جمله بیماری های قلبی ، دیابت ، افت روانی ،هپاتیت A و برخی سرطان ها محافظت کنند .

همچنین گیلاس ، حاوی رنگدانه های کاروتنوئید مانند بتاکاروتن و ویتامین C هستند که هر دو دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی هستند .

 

  1. گیلاس باعث تقویت ریکاوری ورزش

عمدتا طبق بررسی ها تحقیقات نشان می دهد که ترکیبات ضد التهاب و آنتی اکسیدان موجود در گیلاس همچنین به کاهش درد ، آسیب و التهاب عضلانی ناشی از ورزش کمک کند. بدین منظور ، مشخص شده است که آب گیلاس و کنسانتره ترش باعث تسریع در بهبود عضلات ، کاهش درد عضلانی ناشی از ورزش و جلوگیری از کاهش قدرت در ورزشکاران نخبه ، مانند دوچرخه سواران و دوندگان ماراتن می شود .

همچنین مشاهده می شود که برخی از انواع محصولات گیلاس ممکن است باعث افزایش عملکرد ورزشی شود  .  توجه داشته باشید که اگرچه بیشتر مطالعات مربوط به ارتباط بین گیلاس و ورزش شامل ورزشکاران آموزش دیده است ، اما آب گیلاس ترش ممکن است برای افرادی که ورزش نمی کنند نیز مفید باشد .

 

  1. سلامت قلب با خواص گیلاس

فراموش نکنید که از دیگر فواید گیلاس می توان به بهبود و سلامت قلب اشاره کرد . افزایش مصرف میوه های سرشار از مواد مغذی مانند گیلاس یک روش بسیار عالی و خوشمزه برای مراقبت از قلب شما است . در همین راستا ، بر اساس بسیاری از بررسی ها و مطالعات نشان می دهد که رژیم های غذایی سرشار از انواع میوه ها مانند آناناس با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی مرتبط هستند .

در مجموع گیلاس به این دلیل بسیار مفید و حائز اهمیت است که سرشار از مواد مغذی و ترکیباتی است که باعث تقویت و سلامت قلب می شود ، از جمله آنتی اکسیدان های پتاسیم و پلی فنول.

 بنابراین جالب است که بدانید فقط 1 فنجان گیلاس آبدار و شیرین ، 10٪ از DV را برای پتاسیم تأمین می کند ، ماده معدنی که برای سلامت قلب شما بسیار ضروری است. این برای حفظ ضربان قلب منظم نیز مورد نیاز است و به شما کمک می کند تا سدیم اضافی را از بدن خارج کرده و فشار خون را تنظیم کنید . به همین دلیل مصرف بیشتر پتاسیم با کاهش خطر بیماری های قلبی و سکته مغزی همراه است . علاوه بر این ، گیلاس سرشار از آنتی اکسیدان های قوی پلی فنول ، از جمله آنتوسیانین ها ، فلاونول ها و کاتچین ها است که با محافظت در برابر آسیب سلولی و کاهش التهاب ممکن است باعث سلامت قلب شما شود .

در نتیجه ، طبق یک مطالعه بر روی 84158 نفر نشان داد که مصرف بیشتر پلی فنول ها ( به ویژه آنتوسیانین ها ، فلاونول ها و کاتچین ها ) با کاهش قابل توجه خطر بیماری قلبی طی 5 سال همراه است .

 

  1. کاهش علائم آرتروز و نقرس

لازم به ذکر است که از دیگر فواید و مزیت های گیلاس خوردن ، کاهش علائم آرتروز و نقرس است . بدین منظور ، بهتر است کسانی که به این بیماری ها مبتلا هستند از فواید گیلاس غافل نشوند . گیلاس به دلیل اثرات ضد التهابی قوی ، ممکن است علائم آرتروز و نقرس را کاهش دهد ، نوعی آرتروز ناشی از تجمع اسید اوریک که می تواند منجر به تورم شدید ، التهاب و درد در مفاصل شود .

 همچنین فراموش نشود که طی بسیاری از مطالعات نشان می دهد ، خواص ارزشمند گیلاس با مهار پروتئین های التهابی ، که می تواند به کاهش علائم مربوط به آرتروز کمک کند ، از استرس اکسیداتیو نیز جلوگیری کرده و باعث کاهش التهاب در بدن می شود . به علاوه ، آنها می توانند سطح اسید اوریک را در بدن شما کاهش دهند ، به ویژه برای کسانی که نقرس دارند نیز مفید است .

در نهایت ، بر اساس یک مطالعه بر روی 10 زن نشان داد که خوردن 2 وعده گیلاس ترجیحا شیرین ، پس از یک شب کاهش سریع سطح مارکر التهابی پروتئین واکنش پذیر (C CRP) و به طور قابل توجهی سطح اسید اوریک را 5 ساعت پس از مصرف کاهش می دهد . علاوه بر این ، مطالعه نشان داد که هنگامی که مصرف گیلاس با داروی نقرس آلوپورینول ترکیب می شود ، حملات نقرس 75٪کاهش یافته است نسبت به زمانی که گیلاس مصرف نشده است .

 

 

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.