رازهای باورنکردنی شکلات تلخ و خواص بی نظیر آن

ما در این بلاگ میخواهیم با استثناد به منابع معتبر مطالبی را که ریشه در مقالات دانشگاهی و معتبر بین المللی دارند بیان کنیم

رازهای باورنکردنی شکلات تلخ و خواص بی نظیر آن

۷۹ بازديد

 

در حالت کلی لازم به ذکر است که بدانید شکلات تیره سرشار از مواد معدنی مانند آهن ، منیزیم و روی است . همواره کاکائو موجود در شکلات تیره حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام فلاونوئیدها است که ممکن است چندین فایده ارزشمند برای سلامتی داشته باشد .

 بطور کلی ، شکلات از کاکائو تهیه می شود که یک گیاه با مقادیر بالای مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها می باشد . شکلات شیر تجاری حاوی کره کاکائو ، شکر ، شیر و مقادیر کمی کاکائو است. در مقابل ، شکلات تیره مقادیر بسیار بیشتری کاکائو و قند کمتری نسبت به شکلات شیر دارد .

 
خاصیت خارق العاده شکلات تلخ 

  • آنتی اکسیدان ها:

همانطور که گفته شد ، شکلات تیره حاوی ترکیباتی با خاصیت آنتی اکسیدانی است. شکلات تیره حاوی چندین ترکیب است که دارای خاصیت آنتی اکسیدانی مانند فلاوانول ها و پلی فنول ها هستند. آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد را خنثی کرده و از استرس اکسیداتیو جلوگیری می کنند .

در همین راستا، بهتر است بدانید که استرس اکسیداتیو به آسیب هایی اشاره دارد که مقادیر بیش از حد رادیکال های آزاد می تواند به سلول ها و بافت های بدن وارد شود . استرس اکسیداتیو به روند پیری طبیعی کمک می کند . 

همچنین با گذشت زمان ، اثرات استرس اکسیداتیو ممکن است در ایجاد انواع بیماری ها مانند:

  • دیابت 
  • بیماری پارکینسون
  • بیماری آلزایمر 
  • سرطان 
  • بیماری چشم 
  • خطر بیماری قلبی

 

بنابراین بهتر است توجه داشته باشید که خوردن شکلات تلخ به طور منظم ، ممکن است به کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی کمک کند . 

 برخی از ترکیبات موجود در شکلات تیره ، به ویژه فلاوانولها ، دو عامل خطر اصلی بیماری قلبی را تحت تأثیر قرار می دهند: فشار خون بالا و کلسترول بالا.

 

ما در این مبحث قصد داریم ، در مورد مزایای احتمالی شکلات تیره برای این دو عامل خطر و سایر موارد زیر بحث کنیم:

 

  • فشار خون:

در حقیقت فلاوانولهای موجود در شکلات تیره باعث تولید اکسید نیتریک در بدن می شوند . اکسید نیتریک باعث گشاد شدن عروق خونی یا گسترده شدن آن می شود که جریان خون را بهبود می بخشد و فشار خون را بطور چشمگیری پایین می آورد .

طبق یک مطالعه در سال 2015 ، تأثیر مصرف شکلات را در 60 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 و فشار خون بالا بررسی کرده است  . محققان دریافتند شرکت کننده هایی که روزانه به مدت 2 ماه 25 گرم (گرم) شکلات تیره می خورند ، فشارخون قابل توجهی پایین تر از کسانی که به همان مقدار شکلات سفید می خورند ، بودند .

همچنین یافته های یک بررسی دیگر در سال 2017 نشان داد که تاثیرات مفید شکلات تیره بر فشار خون ممکن است در افراد مسن و افراد با خطر بالاتر از بیماری های قلبی عروقی ، بر خلاف افراد جوان و سالم بیشتر باشد .

 

  • کلسترول:

دقت نمائید که شکلات تیره حاوی ترکیبات خاصی مانند پلی فنول ها و تئوبرومین است که ممکن است سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) در بدن را کاهش داده و سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) را افزایش دهد. پزشکان اغلب از کلسترول LDL به عنوان کلسترول بد و کلسترول HDL به عنوان کلسترول خوب یاد می کنند .

 در نهایت بر اساس یک مطالعه سال 2017 گزارش داد که خوردن شکلات تیره به مدت 15 روز سطح کلسترول HDL را در افراد مبتلا به HIV افزایش داده است . با این حال ، مصرف شکلات تیره بر میزان کلسترول LDL در شرکت کنندگان در مطالعه تأثیر نمی گذارد .

 

  • اثرات ضد التهابی :

خوشبختانه خوردن شکلات تیره ممکن است به کاهش التهاب در بدن کمک کند.

 لازم است بدانید که التهاب بخشی از پاسخ ایمنی طبیعی بدن به میکروب ها و سایر مواد مضر است . با این حال ، التهاب مزمن می تواند به سلول ها و بافت ها آسیب برساند و ممکن است خطر برخی از شرایط سلامتی ، از جمله دیابت نوع 2 ، آرتریت و برخی از انواع سرطان را افزایش دهد. بنابراین شکلات تیره حاوی ترکیباتی با خاصیت ضد التهابی است که ممکن است به کاهش التهاب در بدن کمک کند .

 یک مطالعه آزمایشی کوچک از سال 2018 که شامل 5 فرد سالم بود ، تأثیرات شکلات تیره بر سیستم ایمنی را بررسی کرد . نتایج حاکی از آن است که مصرف مقادیر زیاد شکلات تیره 70 درصد بر فعالیت ژنهایی که پاسخ ایمنی را تنظیم می کنند تأثیر می گذارد . با این حال ، هنوز مشخص نیست که چگونه این مطالعه از اهمیت عملی برخوردار خواهد بود .

 

همواره در مطالعه دیگری از سال 2018 ، محققان دریافتند که خوردن 30 گرم شکلات تیره 84 درصد در روز به مدت 2 ماه  ، به طور قابل توجهی نشانگرهای التهابی را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کاهش می دهد. نویسندگان این بررسی و تحقیق نتیجه گرفتند که برای ارزیابی مقادیر بهینه شکلات تیره برای درمان افراد مبتلا به دیابت ، نیاز به مطالعات اضافی وجود دارد .

 

  • مقاومت به انسولین :

در واقع مقاومت به انسولین هنگامی رخ می دهد که سلول های بدن از پاسخ دادن به هورمون انسولین متوقف شوند . در همین راستا ، مقاومت به انسولین می تواند باعث افزایش غیر طبیعی سطح قند خون شود ، که می تواند منجر به پیش دیابت و دیابت نوع 2 شود .

یک مطالعه 6 ماهه از سال 2018 ، رابطه بین مصرف منظم شکلات تیره و قند خون در بین افراد اسپانیایی را بررسی کرد.

بدین ترتیب ، یافته های تحقیق حاکی از آن است که خوردن 48 گرم شکلات تیره 70 درصد در روز ممکن است به کاهش سطح گلوکز ناشتا و کاهش مقاومت به انسولین کمک بسزایی کند .

 

عملکرد مغز :

قاعدتا خوردن شکلات تیره ممکن است عملکرد مغز را بهبود ببخشد و به جلوگیری از شرایط عصبی مانند بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون کمک شایانی کند .

بنابراین طبق یافته های یک مطالعه کوچک در سال 2018 نشان می دهد که فلاوانول های موجود در شکلات تیره ممکن است نوروپلاستی ، که توانایی مغز برای سازماندهی مجدد خود است ، به خصوص در پاسخ به آسیب و بیماری را تقویت کند . همچنین یک مطالعه از سال 2016 ارتباط مثبت بین مصرف منظم شکلات و عملکرد شناختی را نشان داد. با این حال ، محققان داده ها را از نظرسنجی ها جمع آوری کرده و مجبور بودند به مصرف شکلات خود گزارش شده اعتماد کنند ، بنابراین قادر به نتیجه گیری قطعی از این یافته ها نبودند.

 

 

محتویات تغذیه ای :

شکلات تیره با 70 تا 85 درصد کاکائو منبع خوبی از منیزیم ، روی و آهن است .

بر اساس اعلام وزارت زراعت ایالات متحده ، نوار 101 گرم شکلات تیره با 70 تا 85 درصد مواد جامد کاکائو فراهم می کند:

  • 604 کالری 
  • 7.87 گرم پروتئین
  • 43.06 گرم چربی
  • 46.36 گرم کربوهیدرات
  • 11.00 گرم فیبر رژیم غذایی
  • 24.23 گرم شکر 12.02 میلی گرم (میلی گرم) آهن
  • 230.00 میلی گرم منیزیم 3.34 میلی گرم روی

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.