ناگفتنی های سرطان خون

ما در این بلاگ میخواهیم با استثناد به منابع معتبر مطالبی را که ریشه در مقالات دانشگاهی و معتبر بین المللی دارند بیان کنیم

ناگفتنی های سرطان خون

۷۹ بازديد
 لازم به ذکر است که سرطان خون یا لوسمی ، سرطان بافت های خون ساز بدن از جمله مغز استخوان و سیستم لنفاوی است که انواع بسیاری از سرطان خون وجود دارد . 
بطورکلی، سرطان خون می تواند به دلیل مشکلی در تولید سلول های خونی ایجاد شود . این سرطان به احتمال زیاد افراد بالای 55 سال را درگیر می کند ، اما دقت داشته باشید که در افراد زیر 15 سال ، به ویژه در کودکان بسیار شایع تر می باشد . سرطان خون معمولاً گلبول های سفید خون را درگیر می کند . گلبول های سفید خون که به طور طبیعی در بدن رشد و تقسیم می شوند مبارزان قوی و قدرتمند بدن می باشند .

 



سرطان خون چیست ؟

 

بهتر است بدانید که در افراد مبتلا به سرطان خون ، مغز استخوان گلبول های سفید خون غیرطبیعی تولید می کند که عملکرد صحیحی ندارند . 
دقت نمائید که سرطان خون حاد به سرعت ایجاد می شود و بدتر می شود ، اما سرطان خون مزمن با گذشت زمان است که بدتر شده است . بدین ترتیب ،  انواع مختلفی از سرطان خون وجود دارد و دوره درمانی و احتمال زنده ماندن فرد بستگی به نوع آن دارد . 
در واقع علائم سرطان خون به نوع آن بستگی داشته و حتی ممکن است در مراحل اولیه ، هیچ گونه علائمی را مشاهده نکنید . در ادامه مقاله  از رویناک سعی داریم به علل ایجاد و درمان های این نوع سرطان بپردازیم .

 

  

علل ایجاد سرطان خون

توجه داشته باشید که آگاهی از علل ایجاد این سرطان می تواند در درمان آن برای افراد توسط پزشک متخصص کمک کننده باشد . اصولا همانطور که گفته شد ، زمینه ابتلا به سرطان خون به نوع شخص بستگی دارد . بطور کلی ، سرطان خون هنگامی ایجاد می شود که DNA سلول های خونی در حال رشد از جمله گلبول های سفید خون ، آسیب ببیند .
در حقیقت این امر باعث رشد و تقسیم غیرقابل کنترل گلبول های خونی می شود . بنابراین در این مرحله گلبول های سالم خونی می میرند و گلبول های جدید جایگزین آنها در مغز استخوان قرار میگیرند  .

 

فراموش نکنید که گلبول های غیر طبیعی خون در یک مرحله طبیعی از چرخه زندگی خود نمی میرند . در عوض ، آنها فضای بیشتری را ایجاد و اشغال می کنند . از آنجایی که مغز استخوان سلولهای سرطانی بیشتری تولید می کند ، آنها شروع به ازدحام بیش از حد در خون می کنند و از رشد و عملکرد طبیعی گلبول های سفید خون جلوگیری می کنند و در آخر گلبول های سرطانی بیش از گلبول های سالم در خون هستند .

 

 

عوامل خطرسازسرطان خون

در حقیقت مجموعه ای از عوامل خطرساز برای سرطان خون وجود دارد که دانستن این عوامل می تواند در جلوگیری از ایجاد این سرطان بسیار موثر واقع شود . برخی از این عوامل خطرساز  بیشتر از بقیه آنها با لوسمی ارتباط داشته که در ادامه به شرح برخی از آنها خواهیم پرداخت :

 

  • اشعه یونیزه کننده مصنوعی :

قائدتا این اشعه شامل دریافت پرتودرمانی برای سرطان قبلی می باشد و یک عامل بسیار خطرناک برای ایجاد سرطان خون می باشد که از سایر عوامل خطر زا بسیار مهم تر بوده است .

 

  • مشکلات ارثی در سیستم ایمنی بدن :


توجه نمائید که برخی از شرایط ایمنی ارثی وجود دارند که خطر عفونت های شدید و سرطان خون را افزایش می دهد . که در اینجا برخی از آنها را ذکر کرده ایم :

  • آتاکسی ، تلانژکتازی
  • سندرم بلوم
  • سندرم شوخمان
  • سندرم ویسکوت


  • سابقه خانوادگی :

در حالت معمول ، داشتن خواهر و برادر مبتلا به سرطان خون می تواند منجر به سرطان خون شود . در واقع این خطر بسیار کم هر چند قابل توجه بوده است . اگر فردی دوقلوی یکسانی با سرطان خون داشته باشد ، 1 از 5 احتمال ابتلا به سرطان را دارد .

 

  • ویروس های خاص :


ویروس T لنفوتروپیک انسانی ( HTLV-1 ) ارتباط زیادی با ایجاد سرطان خون داشته است .

 

  • شرایط ژنتیکی :


کودکان مبتلا به سندرم داون نسخه سوم کروموزوم 21 را دارند . این خطر ابتلا به سرطان خون حاد میلوئیدی یا لنفوسیتی حاد را به 2 تا 3٪ افزایش می دهد ، که بالاتر از کودکان بدون این سندرم است . یکی دیگر از شرایط ژنتیکی همراه با سرطان خون ، سندرم Li-Fraumeni می باشد که این امر باعث تغییر ژن TP53 می شود و در ایجاد سرطان خون موثر است .

 

  • شیمی درمانی :


گاهی اوقات افراد برای درمان سرطان قبلی خود ناچار به انجام عمل شیمی درمانی هستند ، افرادی که تحت شیمی درمانی برای سرطان قبلی قرار گرفته اند ، احتمال بیشتری برای ابتلا به سرطان خون در اواخر زندگی آنها وجود دارد .

  

  • سرکوب سیستم ایمنی :


لازم است بدانید که سرطان خون گاهی مواقع ممکن است به دلیل سرکوب عمدی سیستم ایمنی ایجاد شود . این علت که بیشتر در ایجاد سرطان برای کودکان شایع می باشد ، ممکن است در پی پیوند اعضا در حالی رخ دهد که کودک داروهایی را برای جلوگیری از رد عضو از بدن آنها استفاده می کند .

 

سایر احتیاطات و هشدارهای لازم:

  • سیگار کشیدن
  • استفاده از رنگ مو
  • قرار گرفتن در معرض میدان های الکترومغناطیسی
  • قرار گرفتن در معرض برخی مواد شیمیایی در محل کار ، مانند بنزین ، گازوئیل و سموم دفع آفات

 

 

انواع سرطان خون


عمدتا چهار دسته اصلی سرطان خون وجود دارد که در این مبحث قصد داریم 2 مورد آن را بیان کنیم :
 

1) سرطان خون حاد و مزمن


توجه کنید که یکی از انواع  این سرطان مرحله ی حاد و مزمن آن می باشد . در سرطان خون حاد ، سلول های در حال رشد به سرعت تکثیر می شوند و در مغز و خون جمع می شوند . آنها خیلی زود از مغز استخوان خارج شده و عملکردی ندارند . سرطان خون مزمن با سرعت کمتری پیشرفت می کند . 

در حقیقت این امر امکان تولید گلبول های مفید و بالغ فراهم می کند . سرطان خون حاد گلبول های سالم خون را سریعتر از لوسمی مزمن شلوغ می کند .

 

2) سرطان خون حاد لنفوسیتی

در حالت کلی ، سرطان خون حاد لنفوسیتی نوع دیگری از سرطان خون بوده که در واقع بیشتر در کودکان زیر 5 سال ایجاد این سرطان خون حاد را می کند . 

فراموش نکنید که با این حال ، این می تواند بزرگسالان را نیز تحت تأثیر قرار دهد ، به طور معمول ، افراد بالای 50 سال نیز در معرض ابتلا به این عارضه چالش برانگیز هستند . 
درنهایت دقت نمائید که از هر پنج مرگ ناشی از ALL ، چهار مورد در بزرگسالان اتفاق می افتد ، پس توجه به این امر که در بزرگسالان نیز می تواند خطرناک باشد، بسیار مهم و حیاتی  است . 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.