دانستنی ها درباره زردی پوست

ما در این بلاگ میخواهیم با استثناد به منابع معتبر مطالبی را که ریشه در مقالات دانشگاهی و معتبر بین المللی دارند بیان کنیم

دانستنی ها درباره زردی پوست

۷۵ بازديد

در حالت کلی ، زردی پوست ، نوعی بیماری است که در آن پوست و یا سفیدی چشم و غشاهای مخاطی به رنگ زرد در می آیند . در واقع رنگ زرد ایجاد شده بر روی پوست و یا چشم به دلیل ترشح مقدار زیادی از بیلی روبین ، که به عنوان رنگدانه صفراوی از آن یاد می شود ، است .

همچنین لازم است بدانید ، صفرا مایعی است که توسط کبد ترشح می شود و بیلی روبین از تجزیه سلول های قرمزخون نیز ایجاد می شود . این موارد می تواند نشان دهنده آن باشد که مایعات بدن نیز می تواند به رنگ زرد باشد .

 

زردی پوست چیست ؟

زردی پوست

دقت نمائید که زردی پوست در افراد مختلف می تواند متفاوت باشد ، در برخی از افراد میزان سطح بیلی روبین کمتر است و به رنگ زرد دیده می شود و در برخی از افراد دیگر که میزان بالایی از سطح بیلی روبین را دارند ممکن است پوست آنها به رنگ قهوه ای در بیاید. بهتر است بدانید که زردی پوست بیشتر در نوزادان تازه متولد شده دیده می شود . بنابراین ، زردی می تواند برای افراد در هر سنی رخ دهد و صرفا افراد بزرگسال را در بر نمی گیرد . همچنین زردی پوست به طور معمول نتیجه یک بیماری زمینه ای است که آن هم نشان دهنده وجود مشكل و اختلال در كبد یا مجرای صفرا می باشد .

 

انواع زردی پوست

در واقع 3 نوع اصلی از زردی پوست وجود دارد :

  1. زردی هپاتوسلولار : در نتیجه بیماری کبد یا آسیب دیدگی رخ می دهد .
  2. زردی همولیتیک : در نتیجه همولیز یا تجزیه سریع گلبول های قرمز که منجر به افزایش تولید بیلی روبین می شود رخ می دهد .
  3. زردی انسدادی :  در نتیجه انسداد مجاری صفراوی رخ می دهد که این از خروج بیلی روبین از کبد جلوگیری می کند .

 

 

علائم و نشانه های زردی پوست

قاعدتا زردی پوست در برخی از موارد ممکن است علائم و نشانه ای نداشته باشد و فرد از آن بی خبر باشد اما در برخی از موارد هم علائمی به همراه خود دارد تا فرد را از وجود خود مطلع کند . همچنین بهتر است بدانید که شدت علائم به علل اصلی و سرعت رشد یا آهستگی بیماری بستگی دارد . 

توجه داشته باشید که اگر زردی شما کوتاه مدت است و ناشی از عفونت در بدن ایجاد شده است ، ممکن است علائم و نشانه های زیر را داشته باشید :

  • علائم شبیه آنفولانزا
  • تغییر در رنگ پوست
  • تب و لرز
  • درد شکم و یا معده درد
  • ادرار تیره رنگ و یا مدفوع خاک رس

در نهایت ، بهتر است بدانید که اگر زردی ناشی از عفونت نباشد ، ممکن است علائمی مانند کاهش وزن یا خارش پوست داشته باشید. اگر زردی ناشی از سرطان های لوزالمعده یا مجاری صفراوی باشد ، شایع ترین علامت درد شکم است . گاهی اوقات ، اگر مبتلا به بیماری کبد و یا هپاتیت و انواع آن مبتلا باشید ، ممکن است دچار زردي پوست شوید .

 

 

دلایل زردی پوست

در این مواقع ، عوامل بسیاری ممکن است در زردی پوست نقش داشته باشد ، درواقع زردی پوست می تواند ناشی از وجود مشکلی در هر سه مرحله تولید بیلی روبین باشد .

بدین ترتیب ، قبل از تولید بیلی روبین ، ممکن است به دلیل افزایش سطح بیلی روبین ناشی از موارد زیر ، زردی غیر کونژوگه داشته باشید :

  • جذب مجدد هماتوم بزرگ ( مجموعه ای از خون لخته یا نسبی لخته شده در زیر پوست )
  • کم خونی همولیتیک ( سلول های خونی قبل از اینکه عمر طبیعی آنها به پایان برسد از بین می رود و از جریان خون خارج می شود )


لازم است بدانید که در طی تولید بیلی روبین ، زردی می تواند به دلیل موارد زیر نیز ایجاد شود :

  • اختلالات خود ایمنی
  • نقص متابولیک ژنتیکی نادر
  • ویروس ها ، از جمله هپاتیت A ، هپاتیت B و C مزمن و عفونت ویروس Epstein-Barr (مونونوکلئوز عفونی)
  • مصرف بیش از حد الکل
  • داروهایی از جمله سمیت استامینوفن ، پنی سیلین ها ، داروهای ضد بارداری خوراکی ، کلروپرومازین (Thorazine®) و استروئیدهای استروژنی یا آنابولیک

همواره پس از تولید بیلی روبین ، در اثر انسداد مجاری صفراوی زردی ممکن است باعث ایجاد موارد زیر شود :

  • سرطان کیسه صفرا
  • تومور پانکراس
  • سنگ کیسه صفرا
  • التهاب (تورم) کیسه صفرا

 

 

چگونگی تشخیص زردی پوست

در حقیقت ، برای تشخیص دقیق این بیماری ، بهتر است که به پزشک متخصص مراجعه کنید و از سلامت بدن و یا وجود بیماری اطلاع پیدا کنید.  در مرحله اول پزشک از شما درباره علائمی که دارید سوال می پرسد و سپس با انجام معاینه فیزیکی به تشخیص زردي پوست و تعیین سطح بیلی روبین می پردازد . آنها توجه زیادی به شکم خواهند داشت و آن را مورد معاینه و بررسی قرار خواهند داد ، آنها همچنین استحکام کبد را نیز بررسی می کنند .

در همین راستا ، کبد سفت نشان دهنده سیروز یا جای زخم کبد است . یک کبد سخت ممکن است نشان دهنده سنگ سرطان باشد . با استفاده از چندین آزمایش می توان زردی پوست را تشخیص داد . اولین مورد ، آزمایش عملکرد کبد است تا بفهمد کبد به درستی کار می کند یا خیر . همچنین اگر پزشک علت را پیدا نکند ، ممکن است آزمایش خون برای بررسی سطح بیلی روبین و ترکیب خون را تجویز کند،

 

که این آزمایشات عبارتند از :

 

  • آزمایشات بیلی روبین

عملا سطح بالایی از بیلی روبین غیر کونژوگه در مقایسه با سطح بیلی روبین کونژوگه ، زردی همولیتیک را نشان می دهد .

شمارش کامل خون (FBC) یا شمارش کامل خون (CBC): این میزان گلبول های قرمز خون ، گلبول های سفید خون و پلاکت ها را اندازه گیری می کند .

  •  آزمایشات هپاتیت C , A , B

بهتر است بدانید که این آزمایشات برای انواع عفونت های کبدی انجام می شود  . همچنین در صورت مشکوک بودن به انسداد ، پزشک ساختار کبد را بررسی می کند. در این موارد ، آنها از آزمایشات تصویربرداری ، از جمله MRI ، CT و اسکن اولتراسوند استفاده می کنند .

بنابراین آنها ممکن است یک کلانژیوپانکراتوگرافی رتروگراد آندوسکوپیک (ERCP) انجام دهند. این یک روش ترکیبی از آندوسکوپی و تصویربرداری اشعه ایکس است.

 

  • نمونه برداری
در حالت کلی ، نمونه برداری از کبد می تواند التهاب ، سیروز ، سرطان و کبد چرب را بررسی کند. این آزمایش شامل قرار دادن یک سوزن در کبد برای به دست آوردن نمونه بافت است. سپس نمونه تحت میکروسکوپ بررسی می شود.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.