دانستنی های واژینوز باکتریایی

ما در این بلاگ میخواهیم با استثناد به منابع معتبر مطالبی را که ریشه در مقالات دانشگاهی و معتبر بین المللی دارند بیان کنیم

دانستنی های واژینوز باکتریایی

۷۶ بازديد

در حقیقت واژینوز باکتریایی ، که به عنوان باکتریوز واژن نیز شناخته می شود ، بارز ترین علت عفونت واژن در زنان در سنین باروری است . به طور مکرر ، پس از مقاربت جنسی با یک شریک جدید ایجاد می شود و کمتر پیش می آید که هرگز رابطه جنسی نداشته باشد . همواره واژینوز باکتریال (BV) خطر ابتلا به عفونت مقاربتی (STI) را افزایش می دهد .

با این وجود، BV به عنوان یک STI در نظر گرفته نمی شود . در نتیجه BV عفونت واژن است که به احتمال زیاد زنان در سنین 15 تا 44 سال را تحت تأثیر قرار می دهد . برای اطلاع بیشتر باما همراه باشید .



اطلاعات برتر درباره واژینوز باکتریایی

بطور کلی دقت کافی داشته باشید که ، واژینیت باکتریال (BV) شایع ترین عفونت واژن در زنان 15 تا 44 ساله است . در همین راستا اگر علائمی ظاهر شود ، ممکن است شامل خارش و ترشحات آبکی خاکستری و بوی ماهی باشد . همچنین لازم است توجه و دقت لازم را داشته باشید که BV درمان نشده می تواند منجر به عوارض کاملا جدی و ناخوشایندی شود . اصولا درمان آن به طور معمول با آنتی بیوتیک است .

در نتیجه ؛ برخی از درمان های خانگی پیشنهاد می شود ، اما دقت نمائید , هر کسی که علائم این بیماری را دارد باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کند .

 

 

علائم و نشانه های واژینوز باکتریایی

در واقع , میتوان به این عارضه نیز اشاره کرد که عدم تعادل در باکتری های واژن می تواند منجر به واژینوز باکتریایی شود . لازم به ذکر است که BV ممکن است بدون علائم باشد ، اما در صورت بروز علائم شامل ترشحات واژن ، سوزش و خارش می باشد .

 

ترشحات واژن ممکن است:

  • آبکی باشد
  • خاکستری یا سفید باشد
  • دارای بوی شدید و ناخوشایندی است که اغلب ماهی نامیده می شود


کمتر علائم ، ممکن است وجود داشته باشد:

  • خارش در اطراف قسمت خارجی واژن
  • احساس سوزش در هنگام ادرار کردن

درنهایت بین 50 تا 75 درصد زنان مبتلا به BV هیچ علائمی ندارند. همواره نکته حائز اهمیت دراین مبحث اینست که BV به تنهایی مضر در نظر گرفته نمی شود ، اما ممکن است عوارضی را ایجاد کند .

  

 دلایل واژینوز باکتریایی

ظاهرا BV ناشی از عدم تعادل فلور باکتریایی است که به طور طبیعی وجود دارد ، یعنی باکتری های معمول در واژن زنان . اما هنوز قطعی دلیل این اتفاق روشن نیست . با کاندیدیازیس ، عفونت مخمری ، یا تریکوموناس واژینالیس (T. واژینالیس) یا تریکومونیازیس ، که به آن تریک نیز گفته می شود ، متفاوت است. اینها توسط باکتری ایجاد نمی شوند . 

 

  • نقش باکتری ها
درواقع ، تمام اعضای بدن دارای باکتری هستند ، اما برخی از آنها مفید هستند در حالی که برخی دیگر مضر هستند . همواره وقتی تعداد زیادی باکتری مضر وجود داشته باشد ، مشکلاتی پیش می آید . در نتیجه ، واژن بیشتر حاوی باکتری های خوب و برخی از باکتریهای مضر است. BV زمانی اتفاق می افتد که باکتری های مضر به تعداد زیاد رشد کنند .

بطور کلی  , واژن باید حاوی باکتری هایی به نام لاکتوباسیل باشد. این باکتری ها اسید لاکتیک تولید می کنند و واژن را کمی اسیدی می کنند . این از رشد سایر باکتری ها در آنجا جلوگیری می کند. به مراتب مقادیر کمتری از لاکتوباسیل ها باعث اسیدی شدن واژن می شود.

همچنین این نکته را در نظر داشته باشید که اگر واژن به اندازه لازم اسیدی نباشد ، این می تواند به سایر باکتری ها فرصت رشد و نمو دهد . اما با این وجود ، هنوز دقیقاً نحوه ارتباط این باکتریهای مضر با BV مشخص نیست .



احتیاطات و هشدارهای لازم:

قاعدتا باید به این نکته توجه داشته باشید که هر زنی می تواند به BV مبتلا شود ، اما برخی رفتارها یا فعالیت ها می تواند خطر را افزایش دهد .

 

این شامل:

  • داشتن چندین شریک جنسی
  • سیگار کشیدن
  • داشتن حمام با مایعات ضد عفونی کننده
  • داشتن یک شریک جنسی جدید
  • دوش گرفتن ، یا استفاده از آب یا محلول دارویی برای تمیز کردن واژن


درمان واژینوز باکتریایی


در حالت کلی  , BV اغلب بدون درمان از بین می رود ، اما زنان با علائم و نشانه ها برای جلوگیری از عوارض باید به دنبال درمان باشند . بدین ترتیب  , در صورت عدم علائم ممکن است نیازی به درمان نباشد . گاهی اوقات BV می تواند بدون دلیل مشخص ظاهر و ناپدید شود .

دقت نمائید که در صورت وجود ترشحات غیر طبیعی واژن ، مراجعه به پزشک در اسرع وقت ضروری و الزامی است. زیرا پزشک می تواند BV را تشخیص داده و سایر عفونت ها مانند سوزاک یا تریش را رد کند .

در نتیجه , این نکته را مدنظر داشته باشید که BV درمان نشده نیز می تواند به خصوص در دوران بارداری منجر به عوارضی ناگواری شود .

همچنین برخی از پزشکان ، بدون در نظر گرفتن علائم ، انجام درمان BV به همه زنانی که تحت هیسترکتومی یا فسخ قرار می گیرند ، قبل از عمل است. معمولا شرکای مرد نیازی به درمان ندارند ، اما می توانند BV را بین شریک زندگی جنسی زن گسترش دهند .

 

داروهای آنتی بیوتیک


در واقع آنتی بیوتیک ها تا 90 درصد موارد  خوب و موثری هستند ، اما BV اغلب طی چند هفته دوباره برمی گردد. مترونیدازول رایج ترین آنتی بیوتیک برای BV است. آنتی بیوتیک های خوراکی به طور معمول در برابر BV موثر هستند.

به اشکال زیر موجود است:

  • قرص: به صورت خوراکی و دو بار در روز و به مدت 7 روز مصرف می شود. این به عنوان موثرترین درمان و در صورت شیردهی یا حامله بودن ، درمان ترجیحی دیده می شود .
  • یک قرص منفرد: به صورت خوراکی و به صورت دوز یک بار مصرف می شود. در مقایسه با دوره 7 روزه قرص ، احتمال بازگشت BV با این روش درمانی بیشتر است .
  • ژل: یک بار در روز و به مدت 5 روز روی واژن قرار می گیرد.

درنهایت بهتر است بدانید که مترونیدازول با الکل واکنش نشان می دهد . زیرا این ترکیب می تواند بیمار را بیشتر بیمار کند . لازم است بدانید ؛ افرادی که مترونیدازول مصرف می کنند حداقل 48 ساعت پس از آن نباید الکل مصرف کنند.

در مجموع ؛ کلیندامایسین یک آنتی بیوتیک جایگزین است . اگر مترونیدازول موثر نباشد یا عفونت عود کند ، ممکن است استفاده شود . بنابراین هنگام مصرف کلیندامایسین ، روش های جلوگیری از بارداری مانع ، مانند کاندوم لاتکس ، دیافراگم ها و کلاهک ها ممکن است کمتر موثر باشند .

تینیدازول آنتی بیوتیک دیگری است که در صورت عدم اثر مترونیدازول یا در صورت عود BV ، گاهی برای درمان BV استفاده می شود. این دارو از طریق دهان به صورت یک دوز مصرف می شود. هنگام مصرف این دارو باید از مصرف الکل خودداری شود .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.