هر آنچه باید راجع به تکرر ادرار بدانید.

ما در این بلاگ میخواهیم با استثناد به منابع معتبر مطالبی را که ریشه در مقالات دانشگاهی و معتبر بین المللی دارند بیان کنیم

هر آنچه باید راجع به تکرر ادرار بدانید.

۷۶ بازديد

تکرر ادرار چیست ؟

لازم به ذکر است که بدانید ؛ تکرر ادرار ، نوعی عارضه ی ناخوشایند و چالش برانگیز است که باعث ناراحتی شخص می شود . در این شرایط ، افراد بیش از حد احساس ادرار می کنند و باید حتما مثانه خود را تخلیه کند .



در حقیقت یکی از وظایف اصلی مثانه ، این است که قادر است ادرار را ذخیره کند تا زمانی که به دستشویی رفتن راحت باشد و این به طور معمول چهار تا هشت بار در روز است . همچنین دقت نمائید که نیاز به بیش از هشت بار در روز یا بیدار شدن از خواب در شب برای رفتن به دستشویی می تواند به این معنی باشد که بیش از حد و یا خیلی نزدیک به ساعت خواب می نوشید و یا می تواند یک مشکل کاملا جدی در سلامتی را نشان دهد .

قائدتا ادرار راهی است که بدن از مایعات زائد خود خلاص می شود و ادرار حاوی آب ، اسید اوریک ، اوره و سموم و مواد زائد فیلتر شده از داخل بدن است ،کلیه ها نقشی مهم و حائز اهمیتی در این روند دارند .
معمولا ادرار در مثانه باقی می ماند تا جایی که به نقطه ای از سیری و تمایل به ادرار برسد و در این مرحله است که ادرار از بدن دفع می شود . در این راستا ؛ باید گفت که تکرر ادرار همان بی اختیاری ادرار نیست ، که به کنترل کمی روی مثانه اشاره دارد. در حقیقت تکرر ادرار فقط به معنای نیاز به مراجعه به دستشویی برای تخلیه مثانه از ادرار است که باید هر چه سریع تر انجام شود . همچنین ممکن است در کنار بی اختیاری ادرار رخ دهد ، اما یکسان نیست . در این بخش از مقاله هلث نوت می خواهیم شما را بیشتر با این نوع عارضه آشنا کنیم .
 

  

دلایل رایج تکرر ادرار


در واقع تکرر ادرار دارای علائم و نشانه های رایجی است که فرد از وجود اختلال در بدن مطلع می شود ، به مراتب تکرر ادرار می تواند علائم بسیاری از جمله بیماری های کلیه (  از جمله عفونت های کلیه ) تا نوشیدن بیش از حد مایعات را داشته باشد . هنگامی که تکرر ادرار همراه با تب ، نیاز فوری به ادرار و درد یا ناراحتی در شکم باشد ، ممکن است دچار عفونت ادراری شوید .

 

  • عفونت دستگاه ادراری (UTI)

بهتر است بدانید که یکی از دلایل شایع تکرر ادرار ، عفونت دستگاه ادراری است و زمانی اتفاق می افتد که باکتری ها از طریق مجرای ادرار وارد مثانه شوند . در همین راستا ، تخمین زده شده است که 50 تا 60 درصد از زنان حداقل یک UTI را در زندگی خود تجربه خواهند کرد. یک سوم زنان یک مورد قبل از 24 سالگی تجربه می کنند که به اندازه کافی شدید است و به آنتی بیوتیک نیاز دارد . زنان بیش از مردان در معرض عفونت ادراری قرار دارند زیرا مجاری ادرار آنها کوتاه تر است .
در نتیجه ، باکتریها قبل از اینکه بتوانند مجاری ادراری را آلوده کرده و علائم ایجاد کنند ، مسافت کمتری را طی می کنند .

 

احتیاطات و هشدارهای مشترک برای عفونت ادراری شامل موارد زیر است :

  • سوزش و التهاب واژن
  • هیدراته ماندن
  • نگه داشتن ادرار برای مدت زمان طولانی یا تخلیه کامل مثانه
  • پاک کردن نامناسب ( رفتن از عقب به جلو ) پس از استفاده از توالت ، که مجرای ادرار را در معرض باکتری E. coli قرار می دهد .
  • مقاربت جنسی ، که می تواند باکتری را وارد دستگاه ادراری کند .
  • تغییرات در ساختار سیستم ادراری ، مانند در دوران بارداری
  • مشکلات پزشکی مزمن ، مانند دیابت ، که بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارد .

 

  • مثانه بیش فعال ( OAB )

عملا یک علت شایع دیگر تکرر ادرار مثانه بیش فعال (OAB) است . همچنین تخمین زده می شود که 33 میلیون آمریکایی مثانه بیش فعالی دارند و این مسئله حدود 40 درصد از کل زنان در ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهد . معمولا ، مثانه بیش فعال مجموعه ای از علائم است که می تواند منجر به تکرر ادرار در نتیجه عضلات بیش فعالی مثانه شود.

 

علائم رایج آن عبارتند از :

  • فوریت ادرار ، یا تمایل ناگهانی به ادرار ، که گاهی اوقات منجر به نشت می شود .
  • شب ادراری یا نیاز به تخلیه ادرار حداقل دو بار یا بیشتر در شب
  • تکرر ادرار یا مجبور شدن حداقل هشت بار در روز


بنابراین ؛ دلایل مختلفی وجود دارد که مثانه بیش از حد فعال می شود که این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • کمبود استروژن ناشی از یائسگی
  • آسیب ها و صدمات
  • شرایطی که بر عضلات ، اعصاب و بافت ها تأثیر می گذارد ، مانند سکته یا مولتیپل اسکلروزیس ( MS )
  • اضافه وزن بدن که فشار بیشتری به مثانه وارد می کند .

همچنین سایر علل احتمالی تکرر ادرار عبارتند از :

  • دیابت : معمولا تکرر ادرار با مقدار غیر عادی و زیاد ادرار اغلب علائم اولیه دیابت نوع 1 و 2 است زیرا بدن سعی می کند خود را از گلوکز استفاده نشده از طریق ادرارخلاص کند .
  • بارداری : از هفته های اول بارداری رحم در حال رشد باعث فشار بر مثانه می شود و باعث تکرر ادرار می شود.
  • مشکلات پروستات :  بطور معمول ؛ پروستات می تواند در برابر مجرای ادراری (لوله ای که ادرار از بدن) را فشار دهید و جلوگیری از جریان ادرار این باعث تحریک پذیری دیواره مثانه می شود. مثانه شروع به انقباض می کند حتی اگر مقدار کمی ادرار داشته باشد و باعث تکرر ادرار شود .
  • سیستیت بینابینی : در حقیقت این وضعیت با علت ناشناخته با درد در مثانه و ناحیه لگن مشخص می شود. اغلب ، علائم شامل یک نیاز فوری و یا مکرر به دفع ادرار است.
  • استفاده از ادرار آور : این داروها که برای درمان فشار خون بالا یا تجمع مایعات استفاده می شوند در کلیه کار می کنندو مایعات اضافی را از بدن دفع می کنند و باعث تکرر ادرار می شوند.
  • سکته مغزی یا سایر بیماری های عصبی : آسیب به اعصابی که مثانه را تأمین می کنند می تواند منجر به مشکلاتی در عملکرد مثانه از جمله اصرار مکرر و ناگهانی ادرار شود.

در مجموع ؛ دلایل کمتر شایع شامل سرطان مثانه ، اختلال عملکرد مثانه و پرتودرمانی است . اغلب، تکرر ادرار است نشانه ای از یک مشکل نیست ، اما خود یک نوع مشکل است . در افراد مبتلا به سندرم مثانه بیش فعال ، مثانه به صورت غیر ارادی منقبض شده و منجر به تکرر ادرار می شود .
همچنین ممکن است باعث شود شما یک بار یا بیشتر در طول شب برای استفاده از سرویس بهداشتی از خواب بیدار شوید .

 

 

 

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.