خواص عالی و چشمگیر زرشک برای سلامتی

ما در این بلاگ میخواهیم با استثناد به منابع معتبر مطالبی را که ریشه در مقالات دانشگاهی و معتبر بین المللی دارند بیان کنیم

خواص عالی و چشمگیر زرشک برای سلامتی

۷۹ بازديد

در اصل ؛ زرشک یک نوع میوه ی بسیار پرطرفدار و به دلنشینی است که طعم ترشی دارد و معمولا در فصل پاییز به دست می آید ، در حالی که این گیاه بومی در مناطقی از اروپا ، آفریقا و آسیا است و اکنون در سرتاسر جهان یافت می شود . در واقع زرشک یک نوع از ماده غذایی های مرسوم است که تقریبا افراد در رژیم غذایی خود استفاده می کنند . 

خواص شگفت انگیز زرشک:

زرشک

 

بطور کلی، انواع زرشک از تازه گرفته تا خشک آن قرن ها است که در طب سنتی برای درمان مشکلات گوارشی ، عفونت ها و سایر شرایط پوستی مورد استفاده قرار می گیرد . لازم ا بدانید که زرشک ها حاوی چندین ترکیب مفید هستند که مهم ترین آنها بربرین است ، که به عنوان یک آنتی اکسیدان ارزشمند و قدرتمند عمل می کند و ممکن است به مدیریت شرایطی همانند دیابت ، مبارزه با عفونت های دندانی و درمان آکنه نیز کمک کند .

زرشک حاوی مواد مغذی بسیار زیاد

عمدتا ، یکی از فواید اثبات شده زرشک ، مغذی بودن آن است . آن ها سرشار از کربوهیدرات ، فیبر و چندین ویتامین و مواد معدنی هستند. در حالت کلی ، زرشک ها منبع خوب و بینظیر ویتامین C ، یک آنتی اکسیدان است که ممکن است به محافظت در برابر آسیب های سلولی کمک کند ، که می تواند منجر به بیماری های قلبی و سرطان شود . در این راستا ، یک قاشق غذاخوری (28 گرم) حاوی زرشک خشک حاوی :

  • کالری: 89
  • پروتئین: 1 گرم
  • چربی: 1 گرم
  • کربوهیدرات: 18 گرم
  • فیبر: 3 گرم
  • ویتامین C: 213٪ از ارزش روزانه (DV)
  • آهن: 15٪ DV

علاوه بر این ، زرشک حاوی روی ، منگنز و مس است که همگی مواد معدنی کمکی هستند که نقش مهم و حائزاهمیتی در ایمنی و پیشگیری از بیماریها را دارند .  به این نکته دقت نمائید که رنگ قرمز روشن زرشک ها به دلیل وجود آنتوسیانین ها در آن می باشد ، که رنگ دانه های گیاهی هستند که ممکن است سلامت مغز و قلب شما را تقویت کند .

 

زرشک حاوی ترکیبات گیاهی مفید

زرشک سرشار از بربرین است ، یک ترکیب گیاهی بی نظیر و باورنکردنی است که ممکن است فواید سلامتی بسیاری را به همراه داشته باشد . بربرین عضو خانواده آلکالوئید است ، گروهی از ترکیبات که به علت اثرات درمانی آنها شناخته شده است . حتی ، بربرین ممکن است به کاهش قند خون و کلسترول خون ، کاهش سرعت پیشرفت سلول های سرطانی ، مبارزه با عفونت ها و اثرات ضد التهابی کمک کند .حتی ممکن است برای افرادی که از معظل خطرساز و جدی کبد چرب، نیز رنج می برند ، مفید باشد .
علاوه بر این ، زرشک حاوی ترکیبات دیگری است که ممکن است فواید سلامتی داشته باشد ، همانند سایر اسید ها و آلکالوئید ها .

 

 کمک به درمان اسهال با خواص زرشک

تقریبا از زمان های گذشته تا به الان از زرشک برای درمان و بهبود اسهال استفاده می کردند ، که دلیل آن هم می تواند غلظت بالای بربرین در زرشک باشد ، که با مهار گیرنده های خاص ، باعث کندی ترشح مدفوع از طریق روده شما می شود ، بدین منظور ،از اسهال جلوگیری می کند .  عملا، یکی از قدیمی ترین بررسی های انسانی در مورد بربرین نشان داد که در معالجه اسهال ناشی از عفونت های باکتری های خاص از جمله E. coli کاملا تاثیر گذار است .

همچنین ، توجه داشته باشید که طبق یک مطالعه در 196 بزرگسال مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر غده اسهال (IBS-D) نشان داد که 800 میلی گرم بربرین هیدروکلراید در روز به صورت معنی داری باعث کاهش دفعات اسهال و نیاز فوری به Defecate می شود . بنابراین ، برای اطمینان بیشتر از نتایج بدست امده ، تحقیقات بیشتری لازم است تا بدانیم که زرشک و بربرین چگونه مانع اسهال می شوند .

 

سلامت دندان ها با خواص زرشک

در حقیقت ؛ طبق بررسی های انجام شده بر روی زرشک؛ نشان داده که عصاره زرشک می تواند با التهاب مبارزه کند . این احتمالا به این علت است که بربرین به عنوان یک ماده ضد التهابی قدرتمندی نیز عمل می کند . بنابراین ، ممکن است به درمان بیماری های التهابی دندان همانند لثه ، که با ایجاد پلاک ، تورم و سوزش لثه ها مشخص می شود کمک کند . طبق یک مطالعه در 45 پسر بین 11 تا 12 سال ، مشخص شد که استفاده از ژل دندانی زرشک به مدت 21 روز موجب کاهش پلاک و لثه به شکل قابل توجهی شده است . بر اساس همین مطالعات انجام شده می توان گفت که؛  ژل زرشک نسبت به خمیر دندان ضد پلاک سنتی موثرتر است .

 

کمک به مبارزه با آکنه با خواص زرشک

زرشک ممکن است در درمان آکنه نقش موثر ئ چشمگیری داشته باشد ، باید بدانید؛ یک بیماری پوستی که با برجستگی و جوش های ملتهب مشخص می شود . غالبا، بربرین و سایر ترکیبات موجود در زرشک ممکن است به مبارزه با التهاب و عفونت های مرتبط با آکنه کمک کند . 
همچنین ؛ بر اساس یک مطالعه در بزرگسالان با آکنه متوسط تا شدید نشان داد که مصرف 600 میلی گرم عصاره زرشک خشک در روز به مدت 1 ماه به صورت کاملا جدی تعداد ضایعات را کاهش می دهد . به یاد داشته باشید که از این مطالعه می توان نتیجه گرفت که ، عصاره این توت ممکن است یک گزینه درمانی موثر و مطمئنی برای نوجوانان مبتلا به آکنه باشد ، اما تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است .

 

اضافه کردن زرشک به رژیم غذایی

به نوعی ، همه ما می دانیم که زرشک ها دارای طعم ترش ، کمی شیرین و درواقع ملس هستند و می توان آن را خام ، در مربا یا به عنوان ترکیبی در سالادها و مرسوم ترین آنها روی برنج ها ؛ نیز استفاده کرد. همچنین می توان آن ها را برای تهیه چای نیز استفاده کرد و برخی دیگر زرشک تازه را تهیه کرده و از آب زرشک استفاده می کنند . با این اوصاف ؛ اشکال تکمیلی زرشک شامل: کپسول های خشک ، عصاره های مایع و پمادها یا ژل های ساخته شده از انواع توت ها یا عصاره بربرین است .

بنابراین ، به علت تحقیقات محدود در انسان ، هیچ توصیه ای برای مکمل های زرشک یا بربر وجود ندارد . در حالی که زرشک به شکل کلی برای بیشتر افراد بی خطر شناخته می شود ، برخی گزارش ها نشان می دهد که مقادیر زیاد یا دوزهای زیاد مکمل می توانند باعث ناراحتی معده و یبوست شوند . بدین ترتیب ، برای به دست آوردن مزایای سلامتی زرشک ، سعی کنید از انواع زرشک های تازه در آشپزی خود استفاده کنید . همچنین اگر می خواهید یک مکمل زرشک را با بربرین مصرف کنید ، بهتر است در اینباره با پزشک خود مشورت کنید .

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.