درباره فواید خاکشیر چه میدانید

ما در این بلاگ میخواهیم با استثناد به منابع معتبر مطالبی را که ریشه در مقالات دانشگاهی و معتبر بین المللی دارند بیان کنیم

درباره فواید خاکشیر چه میدانید

۱۰۰ بازديد

خاکشیر چیست

ما در این مقاله میخواهیم درباره خواص خاکشیر یا همان خاکشی که بسیاری از مردم از خواص آن اطلاع دارند و به دفعات از آن به عنوان یک گیاه دارویی با مزایای فراوان یاد میکنند چه اطلاعاتی دارید ؟ آیا تمامی این خواص صحت دارند یا همانند سایر گیاهان که فواید بدون ارتباط را به آن اختصاص میدهند نیز برای این گیاه استفاده می کنند ؟ برای رسیدن به پاسخ این سوالات ، تیم تحقیقاتی رویکا با همکاری متخصصین علوم آزمایشگاهی ادینبورگ اطلاعات به روز و موثقی را در ارتباط با خواص و فواید خاکشیر و عوارض سوء مصرف آن گردآوری کرده است . پس در این مقاله با ما همراه باشید تا بدانید باید این دانه گیاهی را به سبد غذایی خود اضافه کنید .

خاکشیر


ترکیبات تخم خاکشیر

 

خاکشیر مقدار بسیار زیادی اسید چرب دارد که این اسید های چرب عبارتند از :

  • اسید لینولئیک ( از کمبود این اسید چرب در بدن ، پوسته پوسته شدن پوست ، تاخیر در بهبودی زخم ها و ریزش موها پدید می آید )
  • اسید استئاریک ( از دسته خانواده اسید های چرب غیر اشباع و غیر سمی میباشد  )
  • اسید لینولنیک ( گاما لینولنیک اسید به اختصار GLA نام گرفته و جزو خانواده اسید های چرب امگا-۶ قرار میگیرد  )
  • اسید اولئیک ( شکل ظاهری این ترکیب، مایع روغنی زرد کمرنگ یا مایل به قهوه‌ای است )
  • اسید پالمتیک
  • ویتامین هایی مانند ویتامین E – تیامین – ویتامین سی – فولات
  • گلوکوزات

در ترکیبات و خواص خاکشیر  یک روغن فرّاری وجود دارد که دارای مواد بنزیل و ایزوسیانات است .




خواص خاکشیر

بسیاری از پزشکان طب سنتی و مدرن به درمان ضربان قلب بالا  و تپش قلب به واسطه خاکشیر پرداخته اند . در مجله ای که توسط یکی از معتبرترین سایت های چاپ نشریه های علمی منتشرشده ، تاکید گردیده است که خواص خاکشیر میتواند اثر درمانی ( منظور از درمانی اثر لحظه ای نیست و مصرف دراز مدت توصیه می گردد ) بر روی تپش قلب و ضربان قلب بالا داشته باشد . در این مقاله ، بیش از ۲۵ نفر بصورت داوطلبانه مورد آزمایش قرار گرفتند که همگی از تپش قلب بالا و ضربان سریع رنج می بردند . گفتنی است که ۲ نفر از آنها در دوران محرومیت از ترک مواد مخدر سپری می نمودند و تپش قلب آنها نیز از همین مساله نشات گرفته بود .  در نهایت این تحقیقات و گفته ی دانشمندان ، رویکا به نتایج مهمی دست پیدا کرد از قبیل اینکه پس از گذشت ۲ ماه مصرف مستمر از شربت خاکشیر بصورت روزانه ۱۳۰ سی سی تاثیرات بسیار مطلوبی را جهت کاهش تپش قلب و ضربان سریع دریافت خواهید کرد .



استفاده های دارویی از خاکشیر

استفاده دارویی از خاکشیر ( FLAXSEED ) :
از ضماد گیاه خاکشیر برای تسکین درد دندان درد استفاده می شود. از شربت خاکشیر گیاه در درمان سرفه های مزمن ، گرفتگی صدا و گلو درد استفاده می شود.

جوشانده قوی گیاه خاکشیر در درمان آسم تاثیر بسیار بالایی دارد . گلها و برگها ضد قرص و قابض هستند . این گیاه میتواند به عنوان ادرارآور ، خلط آور ، تب بر ، ملین ، ترمیم کننده و  بسیار مقوی در درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار گیرد . همچنین در درمان آسم ، تب ، برونشیت ، ورم و اسهال خونی استفاده می گردد . همچنین در معالجه کرم ها و شکایات حسابدار استفاده می شود. برای درمان بیماری های مختلف با گیاهان دیگر جوشانده می شود. دانه ها داروی درمانی ویژه ای برای سیاتیک تشکیل داده اند. از یک ضماد دانه های آسیاب شده روی سوختگی و زخم استفاده شده است.

منبع فارسی بلاگ

خواص و مضرات خاکشیر

خاکشیر فواید فراوان دارد و موجب درمان بسیاری از بیماری ها می گردد. از زمان های گذشته تا کنون خاکشیر جزو جدایی نا پذیر آشپزخانه های ما بوده و کاربرد فراوان دارد که در این بخش از سلامت خانواده، به ارزش غذایی، طرز تهیه، خواص و مضرات خاکشیر اشاره خواهیم کرد.
خاکشیر

1. آکنه و جوش صورت

خاکشیر دارای خواص ضد باکتری قوی بوده که با پاک سازی پوست به درمان آکنه و جوش صورت کمک می کند.
طرز تهیه: 2 قاشق غذاخوری خاکشیر را با نصف فنجان عرق شاه تره و نصف فنجان عرق کاسنی ترکیب کنید و به مدت 3 هفته بخورید تا جوش صورت درمان شود.

2. درمان لک صورت

خاکشیر یکی از بهترین مواد طبیعی برای سم زدایی پوست است که با روشن تر شدن رنگ پوست و درمان لک های پوست کمک می کند.
خاکشیر و ترنجبین برای صورت: ترنجبین را 5 ساعت در آب بخیسانید، سپس صاف کنید و با 2 قاشق غذا خوری خاکشیر مخلوط کرده و به مدت 3 هفته بخورید.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.