خواص اسرار آمیز زردچوبه برای سلامتی

ما در این بلاگ میخواهیم با استثناد به منابع معتبر مطالبی را که ریشه در مقالات دانشگاهی و معتبر بین المللی دارند بیان کنیم

خواص اسرار آمیز زردچوبه برای سلامتی

۹۳ بازديد
در حالت معمول ، زردچوبه را شاید بتوان از دسته پر خواص ترین مکمل های مغذی در دسته ادویه ها و گیاهان دارویی دانست . بدین ترتیب ، در این مقاله از
medicalnews.farsiblog.com قصد داریم که شما را با این گیاه بینظیر که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی و بیشترین تاثیر را بر روی سلامت برخی اندام بدن مانند کبد ، معده و مغز دارد ، آشنا کنیم . همچنین در پیشگیری بسیاری از بیماری ها توانایی و قابلیت بسیار زیادی دارد ، بطوریکه تجویز مصرف زردچوبه از سوی پزشکان متخصص که کمتر بیماران را به مصرف گیاهان دارویی ترقیب می کنند نیز رسیده است .



زردچوبه

 

زرد چوبه چیست؟


درواقع زرد چوبه یک گیاه دارویی بینظیر و گلدار است که در بسیاری از مناطق جهان از جمله هند و نیکاراگوئه به ادویه هندی ، ادویه طلایی یا زعفران طلایی نیز شهرت دارد . همواره این گیاه از خانواده زنجبیل می باشد و عمدتا در شبه قاره هند ، جنوب شرقی آسیا و آمریکای مرکزی رشد می یابد . ارتفاع به گفته منابع معتبر این گیاه دارویی از صدها سال پیش در طب چینی و طب دانه های گیاهی مورد برای پیشگیری و درمان بیماری های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است .

 
ترکیبات زرد چوبه

مطابق آزمایشات صورت گرفته بر روی اجزاء تشکیل دهنده زردچوبه محققان دریافتند که : ۱-) حدود ۶۳ الی ۷۱ درصد کربوهیدرات ها  ۲- ) حدود ۶.۵ درصد تا ۱۳.۵ درصد ترکیبات آنرا رطوبت و آب  ۳- ) بطور تقریبی ۷ درصد پروتئین  ۴- ) ۷ درصد چربی  ۵- ) ۴ درصد مواد معدنی ۶- ۳ درصد روغن های گیاهی ۷- ) ۵ درصد فیبر  ۸-)  ۴.۴ درصد کورکومین
 همچنین اجزای فیتوشیمیایی زردچوبه عبارتند از : دی آریل هپتانوئیدها – دسته وسیعی از کورکومینوئیدها مانند کورکومین ، دمتوکسی کورکومین و بیس دمتوکسی کورکومین

 

تاریخچه زردچوبه


همواره گیاه دارویی زردچوبه از چند صد سال پیش در طب سنتی و چینی مورد استفاده قرار میگرفت مطابق با گزارشات رویکا این گیاه که بومی قاره آسیا می باشد و در بین سال های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ در حدود ۳۳۰ میلیون دلار در آمریکا فروش داشته است که در مقایسه با سالهای قبل در حدود ۸ برابر به خرید زردچوبه از سوی خریداران افزوده شده است . اما آیا میدانید علت این هجوم چند برابری در کشوری مدرن به نام ایالات متحده آمریکا چیست ؟ زردچوبه دارای چه خواصی است که مردم را ترغیب به تهیه و استفاده آن نموده است ؟ با ما تا پایان مقاله همراه باشید .

 

 
فواید و خواص زردچوبه


لازم است بدانید که زردچوبه به جهت پیشگیری و حتی درمان بسیاری از بیماری ها در تمام دنیا مورد توجه قرار گرفته است ، اگر بخواهیم به اختصار برخی از مهمترین آنها را مثال بزنیم .
عبارتند از : پیشگیری و کنترل کلسترول بالا ، درمان تب یونجه ، پیشگیری و درمان افسردگی ، درمان انواع  التهاب در بدن از جمله لثه ، سندرم پیش از قاعدگی و رفع سندروم محرومیت مواد مخدر  ، جلوگیری از ایجاد بیماری های قلبی ، بهبود وضعیت و سلامت مغز و سلول های مغزی ، بالا رفتن میزان دوپامین در مغز ، تقویت سیستم ایمنی بدن ، کمک به درمان دیابت ، سم زدایی کبد و درمان کبد چرب ، بهبود مشکلات گوارشی ، درمان بسیاری از بیماری های پوستی مانند پسوریازی و اگزما ، درمان سوختگی ، رفع چین و چروک و ترک های پا و مواردی را که در ادامه به آن خواهیم پرداخت .


 

 
خواص آنتی اکسیدانی زردچوبه

 
به طور کلی ، دانشمندان بر این اعتقادند که اکسیداتیو عامل پیری و ایجاد بسیاری از بیماری ها است . مطابق یک آزمایش و بررسی های به عمل آمده مشخص گردید که خواص زردچوبه همانند جنسینگ ( چه به صورت پودر شده ی آن و چه بصورت روغن آن ) میتوانند خاصیت آنتی اکسیدانی فراوان و چشمگیری داشته باشند و با مهار رادیکال های آزاد این خاصیت خود را برجسته نماید . در نهایت این خاصیت آنتی اکسیدانی زردچوبه میتواند نقش موثری در کاهش استرس و اضطراب ناشی از بیماری های زمینه ای مانند فشار خون و دیابت ایفا کند .  این نکته را فراموش نکنید که مصرف مواد غذایی دارای آنتی اکسیدان می تواند به بهبود عملکرد قلب و پیشگیری از ابتلا به سرطان را نیز رقم بزند .

 

 
پیشگیری و درمان دیابت با خواص زردچوبه

در حقیقت لازم است بدانید که در بسیاری از مقالات علمی روز دنیا برای درمان بیماری دیابت نوع ۲ از مصرف زردچوبه به عنوان یک عامل بسیاری مهم ذکر شده است . در این مقالات مکانیسم زردچوبه به گونه بیان گردیده است که میتواند میزان قند خون و انسولین را تنظیم کند همچنین در نظر داشته باشید که کورکومین موجود در زردچوبه که به عنوان رنگدانه در آن قرار دارد باعث اکتیو شدن آنزیم ها می شود . این آنزیم های تاثیرگذار می توانند بر روی جذب گلوکوز تاثیری شگفت  انگیزی داشته باشند . در همین راستا ، تیم تحقیقاتی رویکا پس از بررسی های متفاوت دریافت که بسیاری از پزشکان زردچوبه را به دستورات خود به بیمار تجویز می کنند . با این حال قبل از مصرف زردچوبه به صورت خود سرانه حتما امکان مصرف را به پزشک معالج خود اطلاع دهید .

 

 سلامت قلب با مصرف زردچوبه

در حالت معمول ، یکی از مسائلی که به شدت مردم کشور ما را تهدید میکند خطرات حمله قلبی است . بدین ترتیب ، زردچوبه به وسیله کورکومین موجود ، باعث می شود تا عروق خونی دچار گرفتگی و آسیب نشوند و از ایجاد کلسترول در دیواره عروق خونی جلوگیری می کند . پیامد این خاصیت سلامت قلب و پیشگیری از ایجاد اسکیمیک های قلب می باشد .

 
تاثیر زردچوبه بر روی کبد

در واقع از فواید زردچوبه به عنوان تحریک تولید صفرا به وسیله کبد می توان نام برد . همانگونه که اطلاع دارید کبد از طریق صفرای تولید شده سموم را دفع می کند . تمامی این خواص زردچوبه به دلیل وجود ماده ای به نام  کورکومین می باشد . در طب سنتی نیز برای پاکسازی کبد و درمان کبد چرب از مصرف خوراکی زردچوبه در قالب پودر یا کپسول زردچوبه استفاده می شود . لازم به ذکر است که کورکومین بیش از ۱۵۰ سال است که در درمان بیماری های کبدی از جمله سیروز کبدی مصرف میشود . مطابق تحقیقات صورت گرفته از سوی رویکا تیم تحقیقات ما دریافت که خواص زرد چوبه میتواند باعث :  کنترل بالا رفتن آهن و  درمان مسمومیت های الکلی کبد و کمک به درمان زخم های کبد ، پیشگیری سرطان کبد نیز شود .

 

 
خاصیت زردچوبه در کنترل فشار خون

همواره طبق بررسی ها و گزارشات برخی منابع زرد چوبه با کنترل میزان جریان خون می تواند موجب تعادل در فشار خون گردد . در همین راستا ، گفته ها حاکی از آن است که با مصرف نیم میلی گرم از این گیاه دارویی در روز میتوانید تاثیر بسیاری خوبی در کنترل میزان فشار خون را مشاهده کنید . از این رو زرد چوبه را به عنوان یک درمان طبیعی جهت کنترل میزان فشار خون نیز یاد می کنند .
همچنین ممکن است این گیاه دارویی فوق العاده بینظیر به درمان ناباروری نیز کمک کند .


 

 




خواص زردچوبه برای لاغری و زیبایی

زردچوبه ، ریشه گیاهی است با نام علمی‌”Curcuma Longa” که به نام “TurmericRoot” در جهان مشهور است. زردچوبه گياهي است علفي، پايا و داراي ريزوم هايي که از آن ساقه ي هوايي به ارتفاع يک تا يک و نيم متر خارج مي شود.

زردچوبه

 نقش زردچوبه بر زیبایی صورت

خاصیت آنتی باکتریالی، ضد التهابی و ضد اکسیدانی زردچوبه می تواند نقش مهمی در زیبایی صورت داشته باشد. به همین علت عروس های هندی قبل از مراسم عروسی خود از ماسک زردچوبه استفاده می کنند تا از خواص آن برای پوست بهره مند شوند. طبق مطالعات مشخص شده است که زردچوبه با پیشگیری از ایجاد چروک صورت و دور چشم باعث جوانسازی پوست میشود. زردچوبه میتواند با از بین بردن سلول های مرده باعث پاکسازی، شفافیت و درخشندگی پوست شود. زردچوبه باکتری های پوستی که عامل اصی به وجود آمدن آکنه و اسکار پوستی هستند را نابود میکند. ماسک زردچوبه یکی از بهترین ماسک های خانگی و طبیعی برای درخشندگی و شفافیت پوست است که با انواع پوست های حساس و چرب و خشک سازگاری دارد. پوست چرب مستعد ایجاد جوش است. کنترل چوبی پوست توسط زردچوبه مانع از ایجاد جوش بر روی صورت میشود پس برای افرادی که پوست چربی دارند مناسب است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.